لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، کانادا و اتحادیۀ اروپا خواستار توقف حملات طالبان شدند


به دنبال تداوم نبرد میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در هلمند، ایالات متحده، کانادا و اتحادیۀ اروپا بر توقف این جنگ تاکید کرده اند.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل خطاب به طالبان گفته است که حملات شان را متوقف کنند و آن را خلاف توافق ایالات متحده و گروه طالبان خوانده است.

آقای ویلسن روز سه شنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) در صفحۀ تویترش نوشته است: "این حملات متوقف شود تا همه طرف‌ها بتوانند به سمت صلح پایدار و مورد نیاز همۀ افغان‌ها پیش بروند".

دیف میتکالف، سفیر کانادا در کابل نیز ضمن تقاضا برای توقف فوری خونریزی در افغانستان حملات طالبان بر لشکرگاه و سایر نقاط افغانستان را "کاملاً غیر قابل قبول" خوانده و از آن گروه خواسته است تا به گفتگو و مذاکره متوسل شود نه به کارگیری خشونت.

آقای میتکالف ساعاتی پیش در حساب تویترش نوشت که چگونه افغان‌ها به این گفته‌های طالبان باور کنند که این گروه خواستار صلح است، در حالیکه طالبان به کشتار مردم و ایجاد غم و اندوه ادامه می‌دهند.

در همین حال ون برندت، سفیر و نمایندۀ اتحادیه اروپا در افغانستان نیز خواستار توقف جنگ در هلمند شده است.

سفیر اتحادیه اروپا نیز در صفحۀ تویترش نوشته است که در ۴۸ ساعت گذشته ، ۷۵ مجروح جنگی توسط ادارۀ کمک‌های بشردوستانۀ اتحادیه اروپا در لشکرگاه مساعدت شده اند.

آقای برندت تاکید کرده است: "پروژه‌های بشردوستانه با حمایت مالی اتحادیه اروپا در آسیا پسفیک چهارهزار آوارۀ جنگ را کمک کرده است".

ادامۀ جنگ در هلمند

مقامات امنیتی در هلمند می‌گویند که نظامیان افغان از شب گذشته به این طرف عملیات پاکسازی مناطق را از وجود طالبان در باباجی، نادعلی، شاهراه هلمند، نهرسراج و ناوه آغاز کرده اند.

به گفتۀ مقامات، اردوی افغان عملیات را در شهر به پیش می‌برد و بخش‌هایی از منطقۀ بولان از مربوطات حوزۀ سوم شهر لشکرگاه از تصرف طالبان خارج شده است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا گفت که در کنار عملیات زمینی، قوای هوایی نیز طالبان را هدف قرار داده که در نتیجۀ آن دیشب ۲۱ جنگجوی آن گروه کشته شدند.

او افزود: "در مناطق مهم نیروهای تازه نفس و نیروهای ویژه مستقر شده اند و برای تصرف دوبارۀ مناطقی که به دلیل جلوگیری از تلفات عقب‌نشینی تکتیکی صورت گرفته، اقدام خواهد شد".

هنوز هم آمار دقیق تلفات جنگ هلمند مشخص نشده و دسترسی به آن دشوار است. اما ریاست صحت عامۀ این ولایت تایید کرده است که در سه روز گذشته بیش از ۸۰ زخمی که بیشترشان غیرنظامیان اند، به شفاخانه ولایتی جهت تداوی منتقل شده اند.

مقامات افغان در هلمند تایید کرده اند که جنگ اخیر در این ولایت پنج هزار خانواده را آواره کرده است و برعلاوۀ آن شبکه‌های مخابرات و برق قطع شده است.

طالبان هنوز هم در این مورد تبصره نکرده اند.

XS
SM
MD
LG