لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ نبردها در هلمند؛ خالد وارد لشکرگاه شد


در حالی که نبردها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در حومۀ شهر لشکرگاه و چند ولسوالی هلمند جریان دارد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان به آن ولایت سفر کرده است.

وزارت دفاع افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اسدالله خالد با والی هلمند و مقام‌های ارشد امنیتی آن ولایت درباره پلان‌های امنیتی "برای تامین هرچه بهتر امنیت در هلمند" صحبت کرده است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند امروز چهارشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان) به صدای امریکا گفت که پلان گستردۀ عملیات نظامی ترتیب شده و کار روی تطبیق آن نیز آغاز شده است.

در حال حاضر بخش‌هایی از حوزه‌های سوم و چهارم شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در کنترول طالبان قرار دارد و شاهراه‌های لشکرگاه – قندهار و قندهار – هرات نیز به روی ترافیک مسدود شده است.

نگرانی از فاجعۀ انسانی

مقامات محلی تایید کرده اند که جنگ چهار روزۀ هلمند تا چهل‌هزار باشندۀ این ولایت را که نزدیک به شش‌هزار خانواده می‌شود، آواره کرده است.

به گفتۀ مقامات، باشندگان چاه انجیر، سیدآباد، باباجی و بولان که مرکز اصلی جنگ است، به گونۀ کامل این مناطق را ترک کرده اند.

آوارگان جنگ هلمند نیز می‌گوید که تا اکنون هیچ کمکی دریافت نکرده اند و در فضای باز شب و روز شان را سپری می‌کنند.

نورالله که از چاه انجیر آواره شده به صدای امریکا گفت که شماری از بیجاشدگان به منازل خویش و اقوام شان مسکن گزیده اند؛ اما هزاران تن دیگر در وضعیت بد به سر می‌برند.

او گفت: "در لشکرگاه خانه پیدا نمی‌شود، برخی تاجران مارکیت‌های شان را در اختیار بیجاشدگان قرار داده اند که اندک است و مشکل پنج درصد مردم را حل نمی‌کند".

اخترمحمد بادیزی، فعال مدنی در هلمند به صدای امریکا گفت که وضعیت کنونی آوارگان جنگ نگران‌کننده است.

او گفت: "از یک طرف هوا سرد شده و از طرف در آستانۀ زمستان هزاران تن از خانه‌های شان بیجا شده اند. حکومت مرکزی باید در کنار بهبود وضعیت امنیتی گام‌های عملی را برای رساندن مواد خوراکی به مردم بردارد".

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند گفت که کمیتۀ اضطرار وارد عمل شده تا با همکاری نهادهای مددرسان به بیجاشدگان جنگ کمک برساند.

XS
SM
MD
LG