لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار از احتمال مرگ حدود یک میلیون کودک افغان در ۲۰۲۱


دفتر حمایت از کودکان ملل متحد با نشر گزارش گفته است که اثرات کووید۱۹ بر خانواده‌های فقیر منجر به جان‌باختن حدود یک میلیون کودک در افغانستان خواهد شد.

این گزارش که روز چهارشنبه ۲۰ جنوری (اول دلو) نشر شد، در کنار سایر کشورهای آسیایی، وضعیت کودکان را در افغانستان نگران‌کننده خوانده و گفته است که از هر ۱۰ کودک فقیر در این کشور، پنج کودک علایم سو تغذیه مزمن غیرقابل برگشت را دارند و کووید۱۹ این وضعیت را بدتر می‌کند.

میلانی گالوین، رییس تغذیۀ دفتر یونیسف در افغانستان گفته است که تعدادی از کودکان هر ماه جان می‌دهند: "ما تخمین می‌زنیم كه در ۱۲ ماه آینده كمتر از یك میلیون كودك در افغانستان تلف خواهند شد كه ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. ما این را به اثرات کووید۱۹ بر خانواده‌های فقیر نسبت می‌دهیم."

یونیسف تاکید کرده است که برای بهبود رژیم غذایی مادران و کودکان در افغانستان و تاکید بر تامین نیازهای فوری کودکان مبتلا به سو تغذیۀ مزمن، با شرکای دولتی و دیگر اداره‌های ملل متحد همکاری نزدیک می‌کند.

در گزارش آمده است که رژیم غذایی برای کودکان و مادران در افغانستان بسیار ضعیف است و این کشور از نظر کیفیت بد رژیم غذایی در جهان جایگاه دوم را دارد.

یونیسف با استناد به مطالعات انجام شده گفته است که در هر ۲۴ ساعت، از هر ده کودک ۶ ماهه تا دو ساله، شش کودک به میوه و سبزیجات هیچ دسترسی نداشته و از هر ۱۰ کودک هفت نفر هیچ پروتین نمی‌گیرند.

دفتر حمایت از کودکان ملل متحد گفته است، از برنامه‌هایی که سبب بهبود مصرف مواد مغذی برای اکثر کودکان آسیب پذیر از طریق تهیه پودرهای مولتی ویتامین و برای دختران نوجوان آسیب‌پذیر و زنان باردار و شیرده، از طریق تهیه تابلیت آهن (اسید فولیک) می‌شود، حمایت می‌کند.

پیش از این نیز یونیسف گفته است که بیش از ۳۰۰ هزار کودک در افغانستان در زمستان جاری با سرمای شدید مواجه اند و اگر به آنان لباس مناسب زمستانی و امکانات گرم کردن منازل شان فراهم نشود، منجر به بیماری و حتا مرگ آنان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG