لینک های دسترسی

Breaking News

خطر گرسنگی بیش از هفت میلیون کودک افغان را تهدید می‌کند - گزارش


دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان یا (Save the children) در یک گزارش تازه گفته است که یک سوم جمعیت افغانستان با کمبود مواد غذای مواجه است.

بر اساس یافته‌های این دفتر، از این میان، ۷.۳ میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

این دفتر روز جمعه اول می (۱۲ ثور) از جامعه جهانی به ویژه کشورها و سازمان‌های کمک‌کنندۀ خواست تا برای رسانیدن مواد غدایی به خانواده‌های نیازمند، آسیب دیده، کودکان و زنان باردار در مناطق دور افتاده به گونۀ فوری اقدام کنند تا از خطرات سو تغذی و بیماری کودکان در افغانستان جلوگیری شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: "در حالی که کودکان روزانه به غدایی‌های مقوی و مفید جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با کروناویروس نیاز دارند، قیمت مواد اولیه به علت بسته‌بودن شهرها بلند رفته است و این وضعیت پروسه تغدیه را برای خانواده‌ها دشوارتر می‌سازد."

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان همچنان گفته است که از ماه گذشته به این‌سو نرخ آرد و روغن در شهرهای بزرگ افغانستان، ۲۳ درصد و بهای برنج و بوره تا ۱۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته این دفتر، وضعیت مالی خانواده‌ها و کارگران روز مزد با گسترش شیوع کروناویروس پایین آمده که این امر مشکلات زیادی را برای آنان به وجود آورده است.

بر اساس یافته‌های این دفتر حتی قبل از بحران جهانی کووید۱۹، ۵.۲۶ میلیون کودک در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه داشته اند.

این نهاد بین‌المللی از حکومت افغانستان نیز خواسته است که برای تسهیل بخشیدن کمک‌ها برای نیازمندان تلاش کند.

این در حالی است که هفته گذشته صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) اعلام کرد که صدها هزار کودک افغان مبتلا به سوتغذی حاد، به درمان عاجل نیاز دارند.

یونیسف با استناد به گزارش شبکه جهانی علیه بحران غذایی گفته بود که افغانستان با داشتن ۱۱.۳ میلیون کودک، از نظر بحران غذایی در ردۀ سومین کشور بدتر جهان قرار دارد.

گزارش تازۀ دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که میزان کودکان سوتغذی در افغانستان در ۲۰۱۹ میلادی با ۲۵ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به ۲.۵ میلیون رسیده است.

اما در بین دوونیم میلیون کودک سوتغذی در افغانستان، ۷۰۰ هزار آن به سوتغذی حاد دچار شده اند که به گفتۀ یونیسف به درمان عاجل نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG