لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: بحران 'خیلی بزرگتر' بشری در افغانستان آغاز می‌شود


کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که در حالیکه روند تخلیه در افغانستان کاهش می‌یابد "بحران خیلی بزرگتری" در حال شکل گرفتن است.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) ضمن بیان این مطلب خواستار کمک جهانی برای رسیدگی به این بحران شد.

آقای گراندی خواستار بازشدن مرزها به روی مهاجرین و پناهجویان افغان شد و گفت که کشورهای بیشتری، به شمول پاکستان و ایران، در این "مسوولیت بشردوستانه" سهیم شوند.

تخمین زده می‌شود که هنوز هم ده‌ها هزار شهروند آسیب‌پذیر افغان، به شمول ترجمانان و همکاران پیشین قوای خارجی، کارمندان موسسات امریکایی و فعالان حقوق بشر و زنان نتوانسته اند از افغانستان بیرون شوند.

شماری از کشورها ابراز نگرانی کرده اند که مبادا این افراد با حملات انتقامجویانۀ طالبان مواجه شوند، هرچند گروه طالبان گفته است که بر اساس فرمان عفو رهبر آن گروه، به هیچ کسی آسیبی نخواهد رسید. اما با توجه به گذشته بی باوری شدید نسبت به این وعدۀ طالبان وجود دارد.

کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان با نشر بیانیه‌ای گفت: "پروازها از کابل تا چند روز دیگر پایان می‌یابد و تراژیدی پیش آمده بیش از این پنهان نخواهد بود. اما این یک واقعیت روزمره برای میلیون‌ها افغان خواهد بود. نباید رو بگردانیم. یک بحران خیلی بزرگتر بشری آغاز شده است."

این در حالی است که پاکستان و ایران مرزهای شان را به روی افغان‌ها بسته اند و تنها افرادی که مدارک قانونی مسافرت دارند، می‌توانند وارد این کشور‌ها شوند.

XS
SM
MD
LG