لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا نشستی را در مورد وضعیت افغانستان میزبانی می‌کند


انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ‌ امریکا، در مورد عملکرد کشورش برای روند تخلیه از افغانستان و اقدامات بعدی کشورش در افغانستان صحبت می کند
انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ‌ امریکا، در مورد عملکرد کشورش برای روند تخلیه از افغانستان و اقدامات بعدی کشورش در افغانستان صحبت می کند

قرار است ایالات متحده روز دوشنبه ۳۰ آگست (هشتم سنبله) از طریق ویدیو کنفرانس با شرکای بین المللی خود در مورد وضعیت افغانستان بحث کند.

در این ویدیو کنفرانس قرار است وزیران خارجهٔ کانادا،‌ فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا،‌ ترکیه، قطر، نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو نیز اشتراک کنند.

وزارت خارجهٔ‌ امریکا با نشر اعلامیه‌ای در ویب سایت خود نوشته است که انتونی بلینکین٬ وزیر خارجه ایالات متحده، قرار است ساعت ۰۲:۳۰ دقیقه پس از چاشت دوشنبه به وقت واشنگتن دی سی، از طریق ویدیو کنفرانس در مورد تلاشهای امریکا پس از ۱۴ اگست سال روان میلادی برای روند تخلیه از افغانستان سخنرانی کند.

آقای بلینکین در مورد پلان بعدی ایالات متحده در مورد وضعیت افغانستان نیز صحبت خواهد کرد.

انتظار می‌رود که اشتراک کنندگان این ویدیو کنفرانس در مورد اتخاذ "روش واحد" در مورد وضعیت افغانستان بحث کنند تا در روز ها و هفته آینده چگونه در افغانستان در تعامل باشند.

نشست مجازی دپلومات‌های ارشد ایالات متحده و متحدین آن یک روز قبل از ضرب الاجل تعیین شده برای خروج کامل قوای امریکایی و ناتو از افغانستان و روند تخلیه از آن کشور صورت می گیرد.

با وجود اصرار برخی از متحدین اروپایی امریکا مبنی بر تمدید ضرب الاجل تعیین شده برای تخلیه از افغانستان،‌ وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله) از آغاز خروج قوای امریکایی از آن کشور خبر داد.

بر اساس ضرب الاجل تعیین شده، قرار است همه قوای ایالات متحده و ناتو مستقر در میدان هوایی کابل روز چهارشنبه ۳۱ اگست افغانستان را به طور کامل ترک کنند.

پس از حملهٔ‌ مرگبار روز پنجشنبه که در بیرون محوطهٔ‌ میدان هوایی کابل رخ داد٬ مقام های امریکایی از جمله جو بایدن٬ رییس جمهور ایالات متحده،‌ از احتمال حملات بعدی بر قوای بین المللی مستقر در میدان هوایی هشدار دادند.

شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی که در افغانستان فعال است، مسوولیت حملۀ مرگبار انتحاری روز پنجشنبه در نزدیکی یکی از دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که در آن بیش از ۱۶۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند و ده ها غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

پس از آن حمله، نظامیان امریکایی دو حمله‌ هوایی را در کابل و ننگرهار علیه گروه داعش انجام داده اند. بر اساس معلومات نظامیان امریکایی، در حمله نخست در شرق افغانستان دو عضو برجستهٔ این گروه کشته شد و در حمله دومی که امروز در کابل صورت گرفت، یک موتر مملو از مواد منفجرهٔ داعش-خراسان از بین برده شد.

خروج کامل و روند تخلیهٔ قوای ایالات متحده٬ متحدین و شرکای آن از افغانستان در حالی صورت می گیرد که هزاران شهروند خارجی و افغان هایی که قوای ناتو، ایالات متحده و متحدین آنرا در دو دههٔ گذشته همکاری کرده اند، تلاش می کنند تا در آخرین پروازهای نظامی افغانستان را ترک کنند.

بر اساس آمار قصر سفید، در دو هفتۀ گذشته حدود ۱۱۴هزار و ۴۰۰ نفر از افغانستان به بیرون منتقل شده اند که با این حساب شمار کسانی که از اواخر ماه جولای از آن کشور به بیرون منتقل شده اند به حدود ۱۲۰هزار نفر می‌رسد.

در همین حال٬ نزدیک به ۱۰۰ کشور و قلمرو جهان با نشر یک اعلامیهٔ مشترک روز یکشنبه گفتند که گروه طالبان به آنان اطمینان داده است که تمامی شهروندان خارجی و افغان‌هایی که سند سفر را دارند، می‌توانند به گونهٔ مصوون به میدان‌های هوایی رفته و به بیرون از افغانستان سفر کنند.

XS
SM
MD
LG