لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف به والدین افغان: کودکان تان را برای رفتن به مکتب آماده کنید


همزمان با فرا رسیدن سال‌نو تعلیمی در افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از والدین افغان خواسته است که کودکان واجد شرایط شان را برای رفتن به مکتب آماده‌ کنند.

یونیسف امروز ۲۱ مارچ (اول حمل) در صفحۀ تویترش نگاشته که قرار است تا دو روز دیگر دروازه‌های تمامی مکاتب در افغانستان به روی دانش‌آموزان باز شود.

ملل متحد همچنین ابراز امیدواری کرده است که تمامی دانش‌آموزان، به شمول دختران، بتوانند در سراسر این کشور به دروس خویش ادامه دهند.

طالبان پس از تسلط بر کابل جز ادارات معدود دولتی، به شمول سکتور صحت و معارف، زنان را از رفتن به کار منع کرده و نیز دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بستند.

اما اخیراً وزارت معارف حکومت طالبان گفت که دختران در سرتاسر افغانستان اجازه دارند با آغاز سال تعلیمی به مکاتب برگردند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی وزارت معارف طالبان هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود: "تمامی مکاتب به روی همه پسران و دختران باز خواهد شد."

آقای رایان افزود که "اما برای دختران شرایطی وجود دارد" و آن اینکه دانش آموزان دختر جدا از پسران و فقط توسط معلمان زن تدریس می‌شوند.

سازمان ملل متحد از طرح بازگشایی تمام مکاتب دختران که هفتهٔ گذشته از طرف وزارت معارف طالبان اعلام شد، استقبال کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) در یک پیام تویتر نوشت: "من از طرح اعلام شده توسط طالبان برای بازگشایی مکاتب دختران و پسران به تاریخ ۲۲ مارچ استقبال می‌کنم."

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG