لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس جذب کمک‌های بشری به افغانستان برگزار می‌شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مسوول هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد از بحران بشری در افغانستان نگرانی کرده و گفته است تا دو هفتهٔ دیگر به منظور جذب و ادامه کمک‌های بین المللی با افغانستان، کنفرانسی برگزار خواهد شد.

رامیز الکباروف، مسوول هماهنگی کمک‌های بشری این سازمان روز سه‌شنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) با نشر بیانیه‌ای گفت که این کنفرانس به تاریخ ۳۱ مارچ به میزبانی ملل متحد، بریتانیا و قطر برگزار خواهد شد.

آقای الکباروف از جامعهٔ جهانی خواسته است به تلاش‌های شان برای جلوگیری از بحران بشری و کمک به نیازمندان در این کشور ادامه دهند.

آقای الکباروف افزوده است: "کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رفع همۀ نیازهای کنونی و آینده کافی نیست. اما ضروری است که مردم زنده و سالم نگهداشته شوند."

او اضافه کرده است که با وجود تلاش‌ها برای کمک به نیازمندان در افغانستان، هنوز هم ده‌ها هزار نفر در این کشور مصوونیت غذایی نداشته و سو تغذی حاد زندگی آنان را تهدید می‌کند.

در اعلامیه آمده است: "کسانی که گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند - از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون در ۲۰۲۲ – افزایش یافته و این وضعیت خانواده‌ها را مجبور کرده است که به اقداماتی ناامیدکننده، چون حذف وعده‌های غذایی یا گرفتن قرضه‌های بی‌سابقه متوسل شوند."

به گفتۀ ملل متحد، ادامۀ این وضعیت سبب رنج بی‌شمار مردم و کاهش کیفیت، کمیت و تنوع مواد غذایی شده و نیز مشکلات زیاد صحی را برای کودکان، زنان و مردان در افغانستان به بار آورده است. بر اساس معلومات آقای الکباروف در حال حاضر، ۹۵ درصد مردم در افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند.

نگرانی از افزایش سو تغذیه

مسوول هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می‌گوید که از میان ۳۴ ولایت این کشور، سو تغذیه در ۲۸ ولایت گسترش یافته و در حال حاضر، ۳.۵ میلیون کودک به حمایت‌های درمانی تغذیه نیاز فوری دارند.

آقای الکباروف اضافه کرده که هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ مرکز درمانی تغذیه در مناطق شهری و روستایی در سراسر افغانستان ایجاد شده که از اواسط ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون، به ۸۰۰هزار کودک مبتلا به سو تغذی حاد رسیدگی کرده است.

به گفتۀ وی، ملل متحد قصد دارد تا امسال ۳.۲ میلیون کودک مصاب به سو تغذی را درمان کند.

در بیانیه آمده است: "هدف ما این است که به یک میلیون نفر از طریق آموزش مهارت‌های حرفه‌ایی، یک میلیون کودک از طریق تغذیه در مکاتب و میلیون‌ها نفر دیگر به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق برنامه‌هایی چون کشت بدیل برای دهقانان - که بیشتر نفوس افغانستان به آن وابسته استند - محافظت و تقویت شوند."

ملل متحد افزوده که از آغاز سال میلادی تا کنون، به ۸.۲ میلیون نفر در افغانستان مواد غذایی و غیرغذایی به هدف جلوگیری از سو تغذیه کودکان زیر سن پنج سال کمک کرده است.

تعهد برای ادامۀ کمک به افغانستان

مسوول هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که این سازمان در همکاری با شرکا و متحدین‌اش برای کمک به مردم افغانستان متعهد است.

به گفتۀ وی، ملل متحد در ماه‌های پیش‌رو فعالیت‌هایش را برای رساندن کمک‌ها به "مناطق محروم و دورافتاد‌ه‌ای که در سال‌های گذشته به دلیل ناامنی و درگیری‌ها غیرقابل دسترس بوده‌ اند" افزایش خواهد داد.

کنفرانس بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک‌‌ها به افغانستان در حالی برگزار می‌شود که کشور‌های تمویل‌کننده تلاش دارند به گونه‌ای به افغان‌ها کمک کنند که طالبان از این کمک‌ها مستفید نشوند.

XS
SM
MD
LG