لینک های دسترسی

Breaking News

کودکان افغان سال خونین را پشت سر گذاشتند


آرشیف
آرشیف

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان یا یونیسف گزارش می دهد که در نه ماه نخست ۲۰۱۷، به تعداد ۷۰۰ کودک افغان در نتیجۀ خشونت ها در سراسر افغانستان کشته شده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

پیش از این، ماموریت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما نیز گزارش داده بودکه در نه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۸۹ کودک افغان در نتیجۀ خشونت‌ها در افغانستان کشته و بیش از ۱۷۹۰ کودک دیگر زخمی شده است.

بر اساس گزارش یوناما از اول جنوری تا پایان سپتامبر ۲۰۱۶، کم از کم ۶۳۲ کودک افغان در نتیجۀ خشونت ها جان باختند. یوناما در سال ۲۰۱۶ مجموعاً تلفات ۳۵۱۲ کودک را در سرتاسر افغانستان ثبت کرد که شامل ۹۲۳ کشته و ۲۵۸۹ زخمی می شود.

آرشیف: یک کودک افغان در جنگ زخمی شده در شفاخانه ایمرجنسی کابل تداوی می شود
آرشیف: یک کودک افغان در جنگ زخمی شده در شفاخانه ایمرجنسی کابل تداوی می شود

مانوئل فونتین، رئیس برنامۀ اضطراری یونیسف، با نشر یک اعلامیه گفته است که "کودکان در خانه های شان، در مکاتب و میدان های بازی مورد خشونت های وحشیانه قرار می گیریند."

در اعلامیۀ خبری یونیسف همچنین آمده است که کودکان در کشور های مختلف جهان مورد خشونت های گوناگون قرار می گیرند. یونیسف گفته است که کودکان در خشونت های عراق، سوریه، یمن، نایجریا، سودان و میانمار، کشته شده اند؛ مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند؛ معلول و معیوب شده اند؛ به غلامی گرفته شده و در برخی موارد به حیث سپر انسانی استفاده شده اند.

در برخی موارد، بر اساس گزارش یونیسف، کودکان توسط گروه های افراطی اختطاف می شوند و مورد سوء استفاده تندروان قرار می گیرند و زمانیکه از قید آنان رهایی میابند، توسط قوای امنیتی کشور شان توقیف می شود.

علاوه بر آن، یونیسف گفته است که میلیون ها کودک در سراسر جهان به صورت غیر مستقیم "بهای منازعات" را می پردازند، زیرا آنان از سوء تغذی رنج می برند؛ با امراض گوناگان دست و پنجه نرم می کنند و به نیازمند های اولیه مثل غذا، آب و مواظبت های صحی دسترسی نابسنده دارند.

XS
SM
MD
LG