لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سال گذشته ۷۰۰ کودک افغان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده کشته یا معلول شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از افزایش تلفات ناشی از انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی‌مانده از جنگ در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است تنها در سال ۲۰۲۲میلادی، ۷۰۰ کودک افغان در چنین رویدادها کشته یا معلول شده اند.

یونیسف ناوقت روز یکشنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که این سال، به گونۀ اوسط روزانه دو کودک افغان در اثر این انفجارها کشته یا معلول شده اند.این ادارۀ ملل متحد شمار دقیق جان‌باختگان و معلول شدگان را مشخص نکرده است.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان اضافه کرده است که تنها در یک هفتهٔ گذشته، هشت کودک در نتیجۀ انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در بخش‌هایی از افغانستان جان‌های خود را از دست داده اند.

یونیسف در مورد این کودکان که در کدام ولایات جان باختند معلومات نداده، اما تاکید کرده که آنان زمانی قربانی انفجارها شدند که مصروف جمع‌آوری فلزات برای فروش و بازی با اشیای منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ‌ بودند.

ملل متحد با خانواده‌های قربانیان ابراز غم‌شریکی کرده و گفته است که مهمات منفجر ناشده تاثیر مخربی بر کودکان در افغانستان دارد.

در اعلامیۀ یونیسف آمده است که نیاز است تا همه برای محافظت از کودکان در این کشور تلاش کنند. صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان همچنان تاکید کرده که آنان در حال افزایش برنامه‌های آموزشی در مورد خطرات ماین برای کودکان و دیگر اعضای جامعه اند.

ملل متحد همچنان علاوه کرده است که آنان به خانواده‌های کودکان آسیب دیده حمایت‌های روانی و اجتماعی نیز ارایه خواهند کرد.

این در حالی است که اخیراً دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفت که به دلیل چندین دهه جنگ در افغانستان، این کشور یکی از بالاترین سطوح آلودگی مهمات انفجاری در جهان و بیشترین ماین و مواد منفجرناشده را در اراضی خود دارد.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ ۲۷ فبروری (هشتم حوت) با نشر تویتی گفت که برای بررسی، خنثاسازی مواد انفجاری، پاکسازی ماین‌ها و ارزیابی خطر در سال روان میلادی به حدود ۱۸.۳ میلیون دالر در این کشور نیاز است.

اوچا گفته بود که این بودجه برای حمایت از ۱.۴ میلیون نفر از بازماندگان رویدادهای انفجاری نیز هزینه خواهد شد. به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، ۴.۹ میلیون نفر در افغانستان نیازمندانی اند که در رویدادهای انفجاری آسیب دیده اند.

XS
SM
MD
LG