لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای ماین‌روبی در افغانستان به ۱۸.۳ میلیون دالر نیاز است


دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که به دلیل چندین دهه جنگ در افغانستان این کشور یکی از بالاترین سطوح آلودگی مهمات انفجاری در جهان و بیشترین ماین و مواد منفجرناشده را در اراضی خود دارد.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) با نشر تویتی گفته است که برای بررسی، خنثاسازی مواد انفجاری، پاکسازی ماین‌ها و ارزیابی خطر در سال روان میلادی به حدود ۱۸.۳ میلیون دالر در این کشور نیاز است.

اوچا گفته است که این بودجه برای حمایت از ۱.۴ میلیون نفر از بازماندگان رویدادهای انفجاری نیز هزینه خواهد شد. به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، ۴.۹ میلیون نفر در افغانستان نیازمندانی اند که در رویدادهای انفجاری آسیب دیده اند.

پیش از این ملل متحد گفته بود که نزدیک به ۱۵ درصد خانواده‌های در افغانستان وجود دارند که حد اقل یک عضو با نوعی معلولیت زندگی می‌کند.

این در حالی است که پیش از این، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ از افزایش تلفات ناشی از انفجار مواد منفلق ناشدۀ باقی مانده از جنگ و ماین‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه در این زمینه شده بود.

این کمیته در ماه اکتوبر سال گذشتۀ میلادی گفت که در شش ماه ۲۰۲۲ میلادی ۳۹۲ حادثهٔ ناشی از مواد منفجره در افغانستان ثبت شده که در نتیجه آن ۹۰۲ نفر کشته شده اند.

بر اساس آمار این کمیته، ۸۵ در صد قربانیان این حوادث غیرنظامیان بوده که از جمله ۴۰ در صد آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر ملل متحد وضعیت افراد دارای معلولیت را در افغانستان نگران‌کننده خوانده است. این سازمان به تاریخ سوم دسمبر ۲۰۲۲ میلادی (۱۳ قوس) نیز گفته بود که افراد دارای معلولیت در افغانستان به طور نامتناسبی تحت تاثیر بحران قرار گرفته اند و در دسترسی به کمک‌های اولیه با مشکلات مواجه اند.

وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان اخیراً گفته است که در بیش از یک سال گذشته حدود ۱۵۰هزار فرد دارای معلولیت را ثبت کرده است.

مفتی فیصل، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفته بود که معلولان ملکی و نظامی – به شمول نظامیان معلول دورۀ جمهوریت – ثبت این وزارت می‌باشند.

XS
SM
MD
LG