لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید یونیسف بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) با استقبال از بازشدن مکاتب به روی دانش‌ آموزان پسر در افغانستان گفته است که نگران عدم بازگشایی مکاتب دخترانه در این کشور است.

وزارت معارف طالبان هفته گذشته گفت که مکاتب پسران را سر از روز شنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) بازگشایی می‌کند، اما در مورد مکاتب دختران تا کنون چیزی نگفته است.

یونیسف ناوقت روز شنبه ۱۸سپتمبر (۲۷ سنبله) گفته است: "ما عمیقاً نگران استیم که ممکن تعداد زیادی از دختران به مکتب اجازه داده نشود."

ملل متحد خواستار بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان شده و افزوده که مهم است تا تمام دختران، به شمول دختران لیسه بدون تاخیر به آموزش شان در این کشور ادامه دهند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد حضور معلمان زن برای تدریس دانش‌آموزان را در مکاتب این کشور مهم عنوان کرده است.

بر اساس معلومات یونیسف در سال‌های اخیر ۴.۲ میلیون کودک افغان از ثبت نام در مکاتب محروم ماندند که ۶۰ درصد آنان دختران استند.

در اعلامیه صندوق وجهی سازمان ملل متحد آمده است که در دو دهه گذشته، پیشرفت‌های زیادی در بخش معارف در افغانستان انجام شده است. ملل متحد اضافه کرده که در حال حاضر مکاتب در این کشور سه برابر شده و شمار دانش‌آموزان از یک میلیون به ۹.۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

یونیسف همچنین از نهادهای بین‌المللی خواسته است که باید به پشتیبانی شان از کودکان دانش‌آموز در افغانستان ادامه دهند.

مقام‌های طالبان پیش از این گفته بودند که به زودی مکاتب به روی دانش‌‌آموزان دختر در این کشور باز خواهد شد.

آنان گفته اند که پالیسی‌های حکومت گذشتهٔ شان را تکرار نخواهند کرد؛ رژیمی که تعلیم و تحصیل دختران را منع کرده بود. این گروه تعهد کرده است که دختران می‌توانند به تحصیلات شان در صنوف جدا شده ادامه دهند.

این در حالی است که مولوی عبدالباقی حقانی روز یک‌شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت که تا یک هفتۀ دیگر، پس از فراهم کردن زمینۀ برگزاری صنوف جداگانۀ دختران و پسران، دروس پوهنتون‌های دولتی آغاز خواهد شد.

هفتۀ گذشته اکثر پوهنتون‌های خصوصی افغانستان صنوف درسی شان را از سر گرفتند، اما میان صفوف محصلان دختر و پسر پرده کشیده بودند.

شماری به این باور اند که مقررات جدید طالبان یکبار دیگر زنان و دختران را از ادامۀ تحصیل محروم خواهد کرد، زیرا مراکز آموزشی و پوهنتون‌های افغانستان، منابع کافی، از صنوف درسی گرفته تا آموزگاران زن را در اختیار ندارد تا صنوف دختران و پسران را از هم جدا کند.

XS
SM
MD
LG