لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، برما و لاوس بزرگترین تولید کنندگان تریاک


افغانستان بزرگترین تولید کنندۀ تریاک در جهان است
افغانستان بزرگترین تولید کنندۀ تریاک در جهان است

گزارش سالانه اداره مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد در مورد تریاک حاکی از آن است که در سال گذشته ٧٦٠ متریک تن تریاک از بیشتر از ۶۳ هزار هکتار زمین عمدتاً در برما و لاوس به دست آمده است.

ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد می گوید که با وصف تغییر نه چندان زیاد سطح تولید تریاک نسبت به سال گذشته، تقاضا برای این مواد مخدر به ویژه مصرف کنندگان مشتقات تریاک در چین دوام داشته است.

ده ها هزار دهقان فقیر که در مزارع تپه زار به کشت و کار مصروف اند به درآمد ناشی از کشت خشخاش متکی می باشند. ساکنان این مناطق دور افتاده گزینه های اندک برای کسب و کار بدیل جزء کشت خشخاش دارند.

مناطق سرحدی میانمار یا برما، لاوس و تایلند که بنام مثلث طلایی یاد می شود مناطقی اند که پس از افغانستان بیشترین مقدار خشخاش در آن کشت شده و دومین ساحۀ تولید کنندۀ تریاک به شمار می رود.

جرمی دوگلاس، نماینده منطقه یی ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد برای جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام می گوید با آنکه حاصلات دریک حالت ثابت قرار دارد، اما گرایش دراز مدت در سالهای اخیر افزایش دوامدار را نشان می دهد.

دوگلاس می گوید که گزارش ها در هشت سال پیهم حاکی از افزایش کشت خشخاش در مثلث طلایی بوده است. در برما بیشترین مقدار تریاک در ایالت شمالی شان که هم مرز با چین است، تولید می شود.

در این مناطق گروه های فرقه یی به درآمد تریاک متکی اند تا از آن طریق شورشگری که از دیرباز دستخوش آن مناطق است، تمویل شود. مقامات می گویند که مواد کیمیایی مورد ضرورت برای تبدیل کردن تریاک به هیرویین از چین و ویتنام به این ساحات قاچاق می شود.

رونق تجارت تریاک

اداره مبارزه با مخدرات و جرایم ملل متحد گزارش می دهد که در تمام آسیا در حدود ٣،٣ میلیون معتاد تریاک وجود دارد. بر اساس گزارش، بیشتر این معتادین در چین متمرکز اند، جاییکه شمار استفاده کنندگان ثبت شدۀ تریاک حدود دو میلیون نفر است. ویتنام، برما، مالیزیا، اندونزیا و تایلند از رهگذر مصرف تریاک در رده های بعدی قرار دارند.

گزارش حاکی است که بخشی از تقاضا برای تریاک، به افزایش تولید آن در سالهای گذشته در جنوب شرق آسیا ربط دارد. اما افزایش در مصرف منبهات شبیه امفتامین سبب کاهش نسبی مصرف هیرویین در میان استعمال کنندگان ثبت شدۀ مخدرات شده است.

منبع دو سوم مشتقات تریاک در جنوب شرق آسیا،برما و لاوس بوده و متباقی آن از افغانستان – بزرگترین تولید کنندۀ هیرویین جهان – تامین می شود.

آقای دوگلاس می گوید که با وصف ثبات در تولید تریاک، تجارت آن در سرتاسر منطقه به ٢٠ میلیارد دالر بالغ می شود و این حاکی از تهدید امنیت منطقه یی به ویژه در کشور های عضو انجمن کشور های جنوب شرق آسیا می باشد.

دوگلاس می گوید که ما باید به این دور نما ببینیم، این به مفهوم یک کشور اعلام نشدۀ آسین است که حجم پول آن به اندازۀ ثروت برخی دیگر از دولت ها بوده و آنهم در دست گروه های کوچکی قرار دارد که قدرت زیاد داشته و با این پول برای سالیان متمادی کار می کنند.

اداره مبارزه با مخدرات و جرایم ملل متحد می گوید حرکت به سمت ادغام بیشتر منطقه یی، دسترسی به راه های بهتر مواصلاتی و زیربنا ها در صورت ضعیف بودن کنترول مرز ها به سود گروه های جنایی فراملی تمام می شود. این اداره خواستار برنامه های بدیل درازمدت انکشافی برای زارعین کوکنار است.

XS
SM
MD
LG