لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل یونان: حدود ۵۰ پناهجو ناپدید اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نیروهای مرزبان ساحلی یونان روز چهارشنبه ۱۰ اگست (۱۹ اسد) گفتند که پس از غرق شدن یک قایق پناهجویان در دریای اژه حدود ۵۰ پناهجو ناپدید شده اند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول دفتر مطبوعاتی نیروهای ساحلی یونان نگاشته است: "طبق اظهارات ۲۹ نفر نجات یافته، ۸۰ نفر در قایق موجود بودند، بنابراین تا حدود ۵۰ نفر ناپدید شده اند."

این دفتر افزوده است که عملیات هوایی و دریایی برای نجات متبافی سرنشینان کشتی جریان دارد.

با اینحال، شبکه تلویزیونی دولتی ای آر تی گفته است که سرنشینان قایق بین ۳۰ تا ۶۰ نفر بوده است.

نیکوس کوکالاس، سخنگوی مرزبانان ساحلی یونان به این شبکه گفت: " امکان ندارد که این قایق ۸۰ پناهجو را حمل کرده باشد. ما در مورد تعداد کمتری صحبت می‌کنیم."

کوکالاس به رادیو اسکای گفت که بادهای شدید که با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌وزد، عملیات نجات را دشوار کرده است. او گفت: "بسیاری از سرنشینان قایق واسکت نجات به تن نداشته اند. "

این قایق روز سه شنبه از جزایر کارپاتوس و رودس ترکیه به قصد ایتالیا حرکت کرده بود.

گرچه این کشتی روانهٔ ایتالیا بود اما یونان به عنوان یگانه راهی برای پناهجویان افغان، کشورهای افریقایی و آسیای میانه است که می‌خواهند برای رسیدن به یک زندگی بهتر، وارد یکی از کشورهای اروپایی شوند.

اکثریت مهاجرین از ترکیه به مرز ایفروس در شمال یونان سفر می‌کنند. مقام‌ها یونان در سال ۲۰۲۰ تدابیر امنیتی مرزی را پس از آن تشدید بخشیدند که شماری زیادی از مهاجرین می‌خواستند از طریق دریای ایفروس عبور کنند.

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید که از ماه جنوری سال روان تاکنون ۶۴ نفر در شرق مدیترانه جان باخته اند. بر اساس گزارش این سازمان، هشت نفر در ۱۹ جون در جزیره میکونوس یونان جان باختند و ۱۰۸ نفر دیگر نجات داده شد.

مرزبانان ساحلی یونان روز یکشنبه گذشته نیز اعلام کردند که ۱۲۲ پناهجو را در نزدیکی جزیرهٔ رودس پس از آنکه کشتی حامل شان دچار مشکل شده بود، نجات دادند.

آتن می‌گوید که شمار پناهجویان امسال افزایش یافته و انقره را متهم می‌کند که برای جلوگیری از قاچاق مهاجرین که بیشتر آنان با استفاده از کشتی‌های بادی سفرهای خطرناک دریایی را در پیش می‌گیرند، اقدامات بسنده را انجام نمی‌دهد.

یک منبع وزارت امور مهاجرین یونان گفت که در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی شماری مهاجرین نسبت به سال گذشته ۳۰ در صد افزایش یافته است.

مقام‌ها یونان در ماه می سال روان اعلام کردند که از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون مانع ورود نزدیک به ۴۰ هزار مهاجر غیر قانونی شده اند که قصد داشتند از ترکیه وارد یونان شوند.

XS
SM
MD
LG