لینک های دسترسی

Breaking News

کری: توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن امضا خواهد شد


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است وی باور دارد که مقام های افغان توافقنامه امنیتی دو جانبه را امضاء خواهند کرد – توافقنامه ای که به نیروهای ایالات متحده اجازه می دهد تا در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ باقی بمانند.

جان کری گفت "من تصور می کنم حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان – خودش یا رئیس جمهور آینده – این توافقنامه را امضاء خواهد کرد."

آقای کری این سخنان را در مصاحبه از قبل ضبط شده با تلویزیون اِی بی سی امریکا انجام داد که در برنامۀ هفته وار موسوم به «این هفته» یکشنبه پخش شد.

مقام های ایالات متحده تصریح کرده اند که رئیس جمهور اوباما برای خارج ساختن تمام نیروها از افغانستان در صورتی که حکومت آن به امضای پیشنهاد امنیتی موجود موافقت نکند، آماده است.

آقای کری گفت که پیامد خروج قوا بر پیشرفت در این کشور جنگ زده تاثیر خواهد گذاشت. او افزود:
"ایالات متحده خواهان کامیابی افغانستان است و این کامیابی به معنی آن است که نیروهای مسلح خویش را داشته باشد که قابلیت تأمین امنیت خود و مردم افغانستان را داشته باشد، تا اینکه افغانها بتوانند درمسیر توسعه جامعه شان، نهادهای شان، و سیستم مراقبت صحی شان، معارف شان، و سایر چیزها که امروز جریان دارد، ادامه بدهند."
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که وی از توافقنامه امنیتی حمایت نخواهد کرد مگر اینکه ایالات متحده به ختم حملات هوایی، یورش بر منازل افغانها و همچنین به کمک در میانجیگری صلح با طالبان وعده بدهد.

انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در ماه اپریل سال اینده میلادی برگزاری می شود.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG