لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار پرتنش مقامات چین و امریکا پایان یافت


مقامات امریکایی و چینی، به دیدار خود در شهر آنکوریج آلاسکا پایان دادند؛ دیداری که با تنش‌های بی‌سابقه‌ای میان مقامات دو کشور در حضور رسانه‌ها همراه بود.

این دیدار دو روزه، نخستین دیدار در سطح عالی میان مقامات دو کشور پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا بود.

در گشایش این نشست، مقامات دو کشور در حضور رسانه‌ها، آشکارا مواضع و سیاست‌های همدیگر را به تندی مورد انتقاد قرار دادند.

در پایان نیز، شواهد کمی وجود داشت که نشان بدهد این نشست دستاورد دپلوماتیک خاصی به همراه داشته است.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، دقایقی پس از پایان نشست به خبرنگاران گفت: "توقع می‌رفت که روی مسایل فراوانی، گفتگوهای مستقیم و محکم داشته باشیم و این دقیقا همان‌چیزی است که اتفاق افتاد. "

هیات چینی در پایان نشست با رسانه‌ها صحبت نکرد، اما یک دپلومات ارشد این کشور به رسانه‌های چینی گفت که بحث‌های دو جانبه "سازنده و مفید " بوده، اما "اختلافات هنوز پا برجاست ".

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که "موضع‌گیری دفاعی " مقامات چین در این نشست غیرمنتظره نبود، چون به گفته او، هیات امریکایی روی مسایلی چون بدرفتاری‌های حقوق بشری چین در شین‌ژیانگ، تبت و هانگ‌کانگ، و نیز حملات سایبری و فشارها بر تایوان انگشت گذاشت.

اما آقای بلینکن افزود که دیدگاه‌های دو طرف، روی برخی مسایل دیگر، از جمله ایران، کوریای شمالی، افغانستان و تغییرات اقلیمی با هم نزدیک بوده است.

روابط امریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، به وخامت گرایید.

اداره جو بایدن اما، هرچند تاکید کرده که خواهان تغییر در رفتار چین است، اما ابراز امیدواری می‌کند که روابط میان دو کشور بهبود یابد.

XS
SM
MD
LG