لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع آلمان: قوای ناتو و امریکایی ممکن یکجا از افغانستان خارج شوند


خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر دفاع آلمان گزارش داده است که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، احتمالاً قوای ناتو نیز این کشور را ترک کنند.

انگریت کرمپ کارنباور، وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت که خروج نیروهای امریکایی و ماموریت حمایت قاطع (ناتو) از افغانستان ممکن در ماه سپتمبر امسال انجام شود.

خانم کارنباور افزوده است: "ما همواره گفته‌ایم که با هم می‌رویم و با هم خارج می‌شویم."

مقام‌های ناتو تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

روز گذشته واشنگتن پوست در یک گزارش تازه به نقل از مقامات آگاه گفت که آقای بایدن نیروهای امریکایی را به تاریخ ۱۱ سپتمبر از افغانستان بیرون می‌کند.

در گزارش گفته شده است که انتظار می‌رود آقای بایدن به زودی این موضوع را اعلام کند.

پیش از این، وزیر دفاع آلمان هشدار داده بود که اگر ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان فراتر از ماه اپریل امسال تمدید شود، سربازان ناتو باید برای خشونت‌های بیشتر از سوی طالبان آمادگی بگیرند.

در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ سرباز آلمانی در افغانستان مستقر است و پس از ایالات متحده، آلمان بیشترین نیرو در افغانستان دارد.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده برای مشوره با متحدین ناتو در مورد حضور نظامی این کشور در افغانستان به بروکسل رفته است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که لوید آستن، وزیر دفاع امریکا نیز در این سفر با او خواهد پیوست.

براساس آمار رسمی، هم‌اکنون ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است. علاوه بر این، هفت هزار سرباز کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند.

در این حال، وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک در یک تویت نوشته است که موضوع خروج نیروهای خارجی در گذشته بارها میان کابل و واشنگتن بحث شده است.

او افزوده است که انتظار می‌رود رییس جمهور بایدن در آیندهٔ نزدیک برای تشریک رسمی جزییات طرح جدید خروج نیروها با رییس جمهور غنی صحبت کند.

آقای عمر همچنان گفته است که از دو سال به این‌سو، نیروهای امنیتی افغان از شهروندان این کشور دفاع می‌کنند و در حال حاضر، ۹۸ درصد عملیات‌ها از سوی این نیروها انجام می‌شود.

او اطمینان داده که نظامیان افغان در آینده نیز توان دفاع از افغانستان و تامین امنیت شهروندان این کشور را دارند.

XS
SM
MD
LG