لینک های دسترسی

Breaking News

خطر امنیتی؛ امریکا صدور ویزه به هزار شهروند چین را لغو کرد


صف دانشجویان چینی در برابر سفارت امریکا در بیجینگ
صف دانشجویان چینی در برابر سفارت امریکا در بیجینگ

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به دلیل آنچه خطرات امنیتی خوانده است، صدور ویزۀ تحصیلی امریکا را به ۱۰۰۰محصل و پژوهشگر چینی لغو کرده است، اقدامی که چین آن را نقض حقوق بشر خوانده است.

چاد وولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی امریکا پیش از این گفته بود که واشنگتن صدور ویزه را به شماری از محصلان و پژوهشگران مشخص چینی که با قوای نظامی آن کشور رابطه دارند، متوقف کرده است. آقای وولف گفته بود که این اقدام به هدف "جلوگیری از سرقت شدن" اطلاعات "پژوهش‌های حساس" اتخاذ شده است.

سرپرست وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، چین را به اقدامات غیرمنصفانۀ تجارتی و جاسوسی صنعتی، به شمول تلاش برای سرقت اطلاعات پژوهشی در مورد کروناویروس، متهم کرد و گفت که بیجینگ از ویزۀ تحصیلی امریکا برای بهره گیری از نهادهای اکادمیک امریکا سو استفاده می‌کند.

آقای وولف همچنان با اشارۀ غیرمستقیم به سو استفادۀ چین از مسلمانان اویغور در کمپ‌های کار اجباری شین‌ژیانگ گفت که ایالات متحده از ورود محصولاتی در بازارهای خود جلوگیری می‌کند که توسط برده‌های کارگر تولید می‌شود. او چین را به احترام گذاشتن به "حقوق و وقار انکار ناپذیر" بشر ترغیب کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که این ۱۰۰۰ ویزه بخش کوچکی از ویزه های تحصیلی است که به شهروندان چین صادر می‌شود. او گفت که از محصلان و دانشمندان مشروع چینی که خطری امنیتی را متوجه امریکا نمی‌کنند، همواره استقبال خواهد شد. حدود ۳۶۰ هزار شهروند چین در نهادهای تحصیلی و اکادمیک ایالات متحدۀ امریکا سرگرم آموزش اند.

ژاو لییان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز پنجشنبه دهم سپتمبر (۲۰ سنبله) لغو صدور ویزۀ امریکا به ۱۰۰۰ شهروند چین را "آزار عریان سیاسی" و "تبعیض نژادی" توصیف کرد. او گفت که چین حق دارد تا در برابر این "نقض جدی حقوق بشری" از خود واکنش نشان دهد.

طیفی از موضوعات از تجارت گرفته تا مسایل حقوق بشر، برخورد چین با هانگ کانگ و همه‌گیری کروناویروس سبب شده است که در ماه‌های اخیر روابط ایالات متحده و چین به گونۀ کم پیشینه سرد و تنیده شود.

XS
SM
MD
LG