لینک های دسترسی

Breaking News

تجارت و تایوان؛ تنش میان امریکا و چین افزایش یافته است


قصر سفید گفته است که قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در اواخر سال روان ملاقات مجازی داشته باشد.

پیش از این، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید با یانگ جیچی، همتای چینی‌اش در زوریخ ملاقات کرد.

تماس مقام‌های عالی دو کشور در حالی برقرار می‌شود که واشنگتن بیجینگ را به توقف اعمال فشار نظامی بر تایوان و نیز پابندی به تعهدات تجارتی‌اش ترغیب می‌کند.

در چند روز گذشته، چین کم از کم ۱۵۰ پرواز جت جنگی را بر فراز حریم هوایی تایوان انجام داده است، اقدامی که هشدار ایالات متحده را در پی داشت.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده با اشاره به پرواز جت‌های جنگی چین گفت: "این فعالیت بی‌ثبات کننده است. خطرات محاسبۀ نادرست را توام است و احتمال بر هم زدن صلح و ثبات منطقه را در پی دارد."

تایوان خود را کشور مستقل می‌پندارد، اما چین آن را ولایت انشعابی خود می‌داند. فشارهای اخیر چین بر تایوان، تنش موجود میان واشنگتن و بیجینگ را تنیده‌تر کرده است.

تیموتی هیث، پژوهشگر ارشد در امور دفاع بین‌المللی در کانون پژوهشی رند با اشاره به تنش امریکا و چین گفت: "هرچند نگران کننده است، فکر نکنم خطر جنگ بلند باشد. فکر نکنم که نه چین و نه هم ایالات متحده علاقمند تحریک جنگ باشند."

ایالات متحده روابط غیررسمی و حمایت دفاعی خود را به تایوان حفظ کرده‌است، اما تا کنون آن را به صفت کشور مستقل به رسمیت نشناخته است.

افزون بر مسلۀ تایوان،ایالات متحده می‌گوید که چین به توافق جنوری ۲۰۲۰ عمل نکرده است. بر اساس این توافق چین باید ۲۰۰ میلیارد دالر بیشتر کالاها و خدمات امریکایی را تا سال ۲۰۲۱ خریداری کند.

کترین تای، نمایندۀ تجارتی ایالات متحده گفت: "طیف کامل ابزار دست داشته را به کار خواهیم بست و در صورت ضرورت ابزار جدید را انکشاف خواهیم داد تا از علایق اقتصادی امریکا در برابر پالیسی‌ها و عملکردهای زیانبار دفاع کنیم."

ایالات متحده همچنین ایتلاف‌هایی را با قدرت‌های حوزۀ اقیانوس هند-آرام، به شمول آسترالیا تقویت کرده و به تازگی معاملۀ فروش زیردریایی‌های هسته‌ای را با آسترالیا امضا کرده است. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده همچنان ماه گذشته میزبان رهبران آسترالیا، هند و جاپان بود.

XS
SM
MD
LG