لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده ۳۰ شرکت را در فهرست سیاه اقتصادی اضافه می‌کند


ساختمان وزارت تجارت ایالات متحده در واشنگتن دی سی
ساختمان وزارت تجارت ایالات متحده در واشنگتن دی سی

وزارت تجارت ایالات متحده می‌گوید که حدود ۳۰ شرکت از کشورهای مختلف جهان را به فهرست سیاه اقتصادی این کشور علاوه می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم جولای (۱۸ سرطان) از قول دو مقام امریکایی گزارش داده که ۱۰ شرکت چینی نیز شامل این فهرست می‌باشند که بخاطر نقض حقوق بشری و نظارت با فناوری پیشرفته در شین‌ژیانگ تحریم شده است.

وزارت تجارت ایالات متحده هنوز از سایر شرکت‌های نام نبرده است که انتظار می‌رود به فهرست سیاه اقتصادی این کشور علاوه شوند.

پیش از این نیز ایالات متحده سرمایه‌گذاری در ده‌ها شرکت فناوری، مخابراتی و ساختمانی چین را که مظنون به همکاری با سکتور دفاعی این کشور است تحریم کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ سوم جون (۱۳ جوزا)‌ با صدور فرمان اجرایی، ۵۹ شرکت چینی را به دلیل ارتباط مظنون شان با اردوی آن کشور در فهرست سیاه قرار داد.

این تحریم‌ها در ادامه تحریم‌های مشابهی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا بر چین وضع کرده بود. آقای ترمپ در ماه نومبر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۱ شرکت چینی را در بخش‌های مخابرات، ساختمانی و فناوری فعالیت داشتند، تحریم کرده بود.

دولت امریكا همچنین از شركت‌های امریكایی خواسته است كه با این افراد و شركت‌ها وارد معامله نشوند.

در ماه‌های اخیر روابط ایالات متحدۀ امریکا و چین به دلیل مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، پالیسی‌های چین در هانگ کانگ، شین‌ژیانگ، آب‌های جنوب چین و سایر موضوعات به شدت کشیده شده است.

پیش از این نیز در ماه مارچ امریکا، بریتانیا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا، مقامات چینی را در اعتراض به بدرفتاری با اقلیت‌ مسلمان اویغور تحریم کردند.

چین نیز در اقدامات مشابه، مقاماتی از کشورهای امریکا،‌ کانادا و بریتانیا را تحریم کرد.

چین ادعای کشورهای غربی و سازمان ملل متحد در زمینهٔ بدرفتاری با مسلمانان اویغور را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG