لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا اظهارات ضد اسلامی مقامات هند را محکوم کرد


ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) اظهارات ضد اسلامی مقامات حزب بر سر اقتدار هند را محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، به خبرنگاران گفت: "ما اظهارات توهین آمیز دو مقام حزب بهارتیا جنتا را محکوم می کنیم و خوشحالیم می بینیم که این حزب علناً آن اظهارات را محکوم کرده است."

نوپور شرما، یکی از سخنگویان حزب بهارتیا جنتا - حزب نرندرا مودی، صدر اعظم هند – به تاریخ ۲۶ ماه می در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی بیاناتی در مورد پیامبر اسلام داشت که موجب خشم و نارضایتی مسلمانان نه تنها در هند شد، بلکه واکنش تند شمار زیاد کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عرب حاشیۀ خلیج را بر انگیخت.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت: "ما مرتباً با دولت هند در سطوح بالا در مورد نگرانی‌های حقوق بشری از جمله آزادی مذاهب یا عقاید تعامل داریم و هند را ترغیب می‌‌کنیم تا احترام به حقوق بشر را ترویج کند. "

سخنان خانم شرما سبب اعتراض رسمی رهبران کشورهای اسلامی از جمله ایران، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، اندونزیا، مالیزیا، پاکستان و طالبان در افغانستان شد. شماری از کشورها، از جمله ایران، کویت و قطر سفرای هند در پایتخت‌های خود را فراخواندند.

سازمان همکاری اسلامی نیز که ۵۷ کشور مسلمان را در برمی‌گیرد در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سخنان در حالی بیان شده است که تنفر نسبت به اسلام در هند و آزار و اذیت نظام‌مند علیه مسلمانان رو به افزایش است.

در تازه ترین مورد هزاران نفر امروز پنجشنبه در داکه، پایتخت بنگله‌دیش، دست به تظاهرات زده و از حکومت های بنگله‌دیش و هند خواستند تا اظهارات این دو مقام حزب حاکم هند را رسماً محکوم کنند.

معترضان از کشورهای مسلمان نیز خواستند که محصولات هند را تحریم کرده و روابط خود را با دهلی جدید قطع کنند. اعتراض کنندگان همچنان از شیخ حسینه، صدراعظم بنگله‌دیش، خواستند تا علناً اظهارات دو مقام حزب نرندرا مودی را محکوم کند.

در پی افزایش اعتراضات، حزب حاکم بهارتیا جنتا عضویت نوپور شرما و نوین کمار جندال، یکی از چهره‌های سرشناس دیگر این حزب را که به تویت‌های تحریک آمیز در بارهٔ پیامبر اسلام متهم است به تعلیق درآورد و گفت که اظهارات آنان "در تناقض با موضوع‌گیری این حزب" قرار دارد.

ایالات متحده از اواخر دهه ۱۹۹۰ به دنبال تعمیق روابط با هند بوده و معتقد است که دو دموکراسی بزرگ جهان به ویژه در مقابله با چین، منافع مشترک دارند.

با این حال، ایالات متحده چندین بار با احتیاط در مورد حقوق بشر در هند ابراز نگرانی کرده است.
وزارت خارجۀ ایالات متحده در گزارش سالانۀ خود در مورد آزادی ادیان در جهان که اخیراً نشر شد، گفته است که شماری از مقام‌های هندی حملات علیه اقلیت‌های دینی آن کشور را حمایت می‌‎کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، هنگام نشر این گزارش گفت: "در هند، بزرگترین دموکراسی جهان و خانۀ بزرگترین تنوع عقیدتی، شاهد افزایش حملات بر اماکن عبادی بوده ایم."

حزب بهارتیا جنتا که همواره به گفتارها و کردارهای ستیزه‌جویانه علیه اقلیت مسلمان آن کشور متهم شده است، ضمن رد این اتهامات گفته است که این حزب "به همه ادیان" احترام قایل است.

XS
SM
MD
LG