لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۶۴ غیرنظامی در حملات هوایی در عراق و سوریه


تنها در ماه اکتوبر ۱۱۰۰ غیرنظامی در عراق کشته شد
تنها در ماه اکتوبر ۱۱۰۰ غیرنظامی در عراق کشته شد

قوای نظامی امریکا گفته است که حملات هوایی نظامیان امریکایی بر مواضع و اهداف گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه در یک سال گذشته سبب کشته شدن ۶۴ غیرنظامی و زخمی شدن هشت نفر دیگر شده است.

آمار جدید که فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی آن را تایید و نشر کرده است، شمار مجموعی تلفات غیرنظامیان را در اثر حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحدۀ امریکا از آغاز عملیات بر ضد داعش در اگست ۲۰۱۴ تا کنون به ۱۱۹ کشته و ۳۷ زخمی می‌رساند.

اما گروه‌ها و ناظران حقوق بشر می‌گویند که ارقام واقعی تلفات غیرنظامیان به مراتب بلندتر از این است. سازمان عفو بین الملل ماه گذشته گزارش داد که در دو سال گذشته، حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده تنها در سوریه شاید بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را از بین برده باشد.

براساس آمار و ارقام تازه که وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا ارایه کرده است، دو سوم تمام حملات هوایی ائتلاف مبارزه بر ضد داعش را نظامیان امریکایی به پیش برده اند.

تلفات ناشی از حملات هوایی ائتلاف که در ماه جولای بر مواضع داعش در شهر شمالی منبج سوریه انجام یافته است، در گزارش جدید وزارت دفاع امریکا شامل نیست. ساکنان منبج و گروه‌های مدافع حقوق بشر مدعی اند که بیش از ۵۰ غیرنظامی در حملات تازۀ هوایی در این شهر کشته شده اند و اکنون نظامیان امریکایی سرگرم تحقیق در مورد این ادعا ها استند.

جان تامس سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تیم‌هایی در ساحه کار می‌کنند تا از "تلفات ناخواستۀ غیرنظامیان" جلوگیری کنند. در اعلامیه آمده است که برخی اوقات غیرنظامیان بار سنگین فعالیت‌های نظامی را متحمل می‌شوند.

از آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر مواضع داعش در اگست ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۱۶۰۰۰ حملۀ هوایی در عراق و سوریه صورت گرفته است که هزینۀ این حملات روزانه به حدود ۱۲ میلیون دالر بالغ می‌شود. تنها در ماه اکتوبر روزانه ۱۰ حملۀ هوایی در عراق و سوریه انجام یافته است.

گزارش جدید فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی، محل دقیق حملات و تلفات غیرنظامی را در اثر این حملات نیز مشخص کرده است که طبق این آمار، بیشترین حملات در اطراف شهر موصل عراق متمرکز بوده است.

در مجموع تلفات مرتبط با دهشت افگنی و نبردهای مسلحانه در عراق در مقایسه با اوج این تلفات در اواسط ۲۰۱۴ که مصادف با گسترش نفوذ گروه دولت اسلامی در شمال عراق بود، به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است.

با اینحال، ماه گذشته برای غیرنظامی عراقی یکی از مرگبارترین ماه‌ها در دو سال گذشته بود. ملل متحد گزارش داده است که بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی در عراق تنها در ماه اکتوبر ۲۰۱۶ کشته شد.

XS
SM
MD
LG