لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کار دور جدید کانگرس امریکا و آزمونهای فرا راه آن


اکنون جمهوریخواهان ادارۀ هر دو مجلس کانگرس امریکا را در اختیار دارند
اکنون جمهوریخواهان ادارۀ هر دو مجلس کانگرس امریکا را در اختیار دارند

در هفتاد سال گذشته، این نخستین باری است که جمهوریخواهان با چنین اکثریت بزرگ، کنترول دو مجلس را در اختیار می گیرند.

یکصد و چهاردهمین دور کانگرس ایالات متحدۀ امریکا در حالی امروز سه شنبه آغاز به کار کرد که حزب جمهوریخواه در هر دو مجلس- سنا و مجلس نمایندگان- اکثریت رادر دست دارند.

طوری به نظر می رسد که جمهوریخواهان با استفاده از این امتیاز، بر بعضی از پالیسی های باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده غور مجدد کنند.

سناتور مچ مکانل ،که پس از این رهبری اکثریت مجلس سنا را عهده دار است، در مصاحبه با تلویزیون سی.ان.ان گفت که مجلس سنا به بسیاری مسایلی رای خواهد داد که رئیس جمهور آن را خوش نخواهد داشت.

مچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

اعضای جمهوریخواه هردو مجلس همچنان در تلاش خواهند بود تا برنامۀ بیمه صحی و فرمان اجرایی رئیس جمهور در مورد مهاجران بی سند را لغو کنند.

اما میا لف، یک تن از اعضای جدید حزب جمهوریخواه در کانگرس می گوید که قانونگذاران ضرورت دارند تا توجه بیشتری به رای دهندگان داشته باشند. به باور خانم لف، یکی از مهم ترین کار برای اعضای هر دو حزب، اعتماد سازی دوباره میان مردم است.

میا لف، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:15 0:00

از سویی هم شماری از دموکراتان شدیداً با اجندای جمهوریخواهان مخالف اند و می گویند که کانگرس باید بر محرومیت ملت توجه کند.

سناتور الیزبت وارن، که یکی از این مخالفان می باشد می گوید: "واشنگتن همین حالا بسیار خوب برای میلیاردران، شرکت های بزرگ، قانونگذاران و لابی گران کار می کند. اما خانواده هایی که خانه ها، وظایف و امتیازات تقاعد خود را از دست داده اند، چه؟ مردم ما را به این جا فرستاده اند تا برای آنها کار کنیم."

حزب جمهوریخواه که توانست در انتخابات میان دوریی کانگرس ایالات متحده امریکا در نومبر سال گذشته از جمع ۴٣٥ کرسی ٢۴٦ آن را از خود کند، بزرگترین اکثریت را در طول ٧٠ سال گذشته به دست آورد. همچنان جمهوریخواهان توانستند با احراز ٥٥ کرسی در سنا، اکثریت این مجلس را از آن خود کنند.

استفاده از حق ویتو

رئیس جمهور اوباما، گفته است که او هر مسودۀ جمهوریخواهان را که مورد پسندش نباشد، ویتو خواهد کرد. با وجود اکثریت در هردو مجلس، جمهوریخواهان ممکن آرای کافی برای لغو حق ویتوی رئیس جمهور را نداشته باشند.

آقای اوباما، همچنان وعده کرده است که با کانگرس جدید، همکاری داشته باشد. به باور رئیس جمهور، به شمول موضوع اصلاحات مالیاتی و معاملات در تجارت بین المللی؛ مسایلی دیگری نیز وجود دارد که زمینه تفاهم میان هردو طرف در آن موجود است.

قانونگذاران در یکصد و چهاردهمین دور کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه جان بینر، نمایندۀ جمهوریخواه و رئیس پیشین مجلس نمایندگان را بار دیگر در این پست انتخاب کردند.

XS
SM
MD
LG