لینک های دسترسی

Breaking News

تایید پیروزی بایدن از سوی کانگرس؛ ترمپ به انتقال قدرت تعهد کرد


پس از آنكه هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده نتایج آرای هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج را شمار و پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر تایید کرد، دونالد ترمپ وعده سپرد که انتقال قدرت به تاریخ ۲۰ جنوری به گونۀ منظم انجام خواهد شد.

جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز چهارشنبه پس از آن برای چندین ساعت مختل شد که هزاران نفر از حامیان دونالد ترمپ، بر مقر کانگرس یورش برده و شماری از آنان وارد عمارت کانگرس شدند.

آقای ترمپ در دو ماه گذشته همواره ادعای بی بنیاد داشت که برندۀ انتخابات است و از حامیان خود می‌خواست که مبارزه کنند.

در بیانیه‌ای که در تویتر دان اسکاوینو، مدیر رسانه‌های اجتماعی رییس جمهور ترمپ نشر شده، از قول آقای ترمپ آمده است: "باوجودیکه كاملاً با نتیجه انتخابات مخالفم و واقعیت‌ها آن را آشكار می‌كنند، با آنهم به تاریخ ۲۰ جنوری انتقال قدرت منظم خواهد بود."

در ادامۀ این بیانیه رییس جمهور ترمپ گفته است: " همیشه گفته‌ام که ما مبارزه خود را ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که فقط آرای قانونی شمارش شده است. در حالی که این نشان‌دهنده پایان بزرگترین دوره اول در تاریخ ریاست جمهوری است، اما این تنها آغاز مبارزه ما برای عالی ساختن دوباره امریکا است. "

تویتر و فیسبوک روز چهارشنبه حساب رییس جمهور دونالد ترمپ را تعلیق کرده و گفتند که پست‌ها و تویت‌های آقای ترمپ در مورد اعتراضات طرفدارانش، پالیسی این شبکه‌های اجتماعی را نقض می‌کند.

پس از آنکه طرفداران دونالد ترمپ وارد عمارت کانگرس شدند، جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا مختل و عمارت کانگرس مسدود شد. نیروهای امنیتی پس از چند ساعت معترضان را از عمارت کانگرس بیرون کرده و جلسۀ هر دو مجلس کانگرس برای تایید نتایج انتخابات حوالی ساعت ۹:۰۰ شب از سر گرفته شد.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده در آغاز دوبارۀ جلسۀ کانگرس یورش طرفداران ترمپ را "حملۀ شرم‌آور" بر دموکراسی توصیف کرد و گفت: "با اینحال، این حمله نمی تواند ما را از مسوولیت تایید انتخاب جو بایدن باز دارد."

مچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا گفت که "شورش ناکام" وظیفۀ قانونگذاران را برجسته می‌سازد تا تایید آرا را تکمیل کنند.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا که ریاست جلسۀ کانگرس را به عهده داشت پس از آغاز دوبارۀ این جلسه با اشاره به یورش حامیان ترمپ بر کانگرس گفت: "شما برنده نشدید. خشونت هرگز برنده نیست."

چندین سناتور جمهوریخواه که در نظر داشتند در مورد نتایج انتخابات اعتراض کنند، پس از رویداد عصر چهارشنبه از این تصمیم دست کشیدند.

مقام‌های پولیس گفته اند که در حملۀ معترضان بر کانگرس ایالات متحده چهار نفر به شمول یک زن کشته شده اند. مقام‌ها از بازداشت ۵۲ نفر در پیوند با این رویداد خبر داده اند.

در زمانیکه معترضان به عمارت کانگرس داخل شده بودند، جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده در واکنش به این رویداد گفت دموکراسی ایالات متحده "مورد تهاجم غیرمترقبه" قرار گرفته است. او از دونالد ترمپ خواست تا در تلویزیون ملی رفته و مسوولیت خود را به صفت سر قوماندان اعلای قوای مسلح ادا کند و معترضان را فرا بخواند.

اندکی بعد، دونالد ترمپ در یک پیام ویدیویی، بدون آنکه هجوم معترضان به مقر کانگرس را تقبیح کند، یکبار دیگر انتخابات را تقلب آمیز خواند و خطاب به طرفدارانش گفت: "باید صلح داشته باشیم. پس خانه بروید. دوست تان داریم؛ شما بسیار خاص هستید."

در یک روند تشریفاتی، کانگرس امریکا همواره در جلسۀ عمومی که ریاست آن را معاون رییس جمهور برحال به عهده دارد، نتایج آرای هیات‌های‌ انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج را شمار و اعلان می‌کند. این آخرین مرحله در روند چند ماهه انتخاب رییس جمهور ایالات متحده است.

الکتورل کالج به تاریخ ۱۴ دسمبر ۲۰۲۰ جلسۀ رای‌گیری را برگزار و جو بایدن را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر اعلان کرد.

شمار آرای انتخاباتی در الکتورل کالج مجموع آرای انتخابی واشنگتن دی سی و ایالت‌های پنجاه گانۀ امریکا است که با مجموع تعداد نمایندگان و سناتوران در کانگرس ایالات متحده برابر است. بر این اساس مجموع آرای انتخاباتی که در رای‌گیری الکتورل کالج به کار برده می‌شود ۵۳۸ رای است؛ یعنی ۴۳۸ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰۰ عضو مجلس سنا.

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نامزدان باید کم از کم ۲۷۰ رای انتخاباتی را کسب کند. بر اساس شمارش آرا، جو بایدن در انتخابات سوم نومبر ۳۰۶ و دونالد ترمپ ۲۳۲ رای انتخاباتی را کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG