لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ کمک‌ها را به افغانستان و پاکستان کاهش داد


حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، کمک های امنیتی و انکشافی به پاکستان و همچنان مساعدت های ملکی به افغانستان را در مقایسه با سال های گذشته، کاهش داده است.

در بودجۀ ۷۱۷ میلیارد دالری حکومت ترمپ برای سال ۲۰۱۹ میلادی که از سوی کانگرس امریکا تایید شده است، پنج میلیارد دالر برای همکاری های نظامی و امنیتی به افغانستان تخصیص داده شده است. در این بودجه که ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته خواهد شده، همچنان ۶۳۰ میلیون دالر برای کمک های ملکی و انکشافی به افغانستان اختصاص داده شده است.

بر اساس آمار ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (یو اس آی دی)، امریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۸۳ میلیون دالر و در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد دالر را برای کمک های ملکی به افغانستان تخصیص داده بود.

در بخشی از متن پیشنهادی این بودجه به کانگرس نوشته شده است که "این بودجه بیش از پنج میلیارد دالر را برای تداوم کمک و آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی امریکا تقاضا می کند و با آن نیروهای امریکا خواهند توانست تا عملیات ضد دهشت افگنی را انجام دهند و اطمینان حاصل گردد که گروه های جهادی دهشت افگن نتوانند که از منطقه بر علیه خاک امریکا، شهروندان امریکا در خارج، و متحدین و شرکای ما حملات فرامرزی انجام دهند. "

کمک به پاکستان

امریکا مساعدت امنیتی خود را به پاکستان را هم کاهش داده است. سبب اصلی این کار، نارضایتی امریکا از مبارزۀ نابسندۀ پاکستان بر ضد گروه های دهشت افگن مستقر در آن کشور خوانده شده است.

حکومت امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی فقط ۳۳۶ میلیون دالر به پاکستان مساعدت می کند که ۲۵۶ میلیون دالر آن مساعدت اقتصادی و فقط ۸۰ میلیون دالر مساعدت نظامی است که بخش نظامی آن مشروط به همکاری عملی پاکستان در چارچوب استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا، می‌ باشد.

افزون بر این، سهم پاکستان از "صندوق حمایت ائتلاف" نیز از ۷۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. اما تنها کشورهایی مستحق دریافت پول از صندوق حمایت از ائتلاف می شوند که همکاری عملی در راستای حمایت از ماموریت نظامی امریکا داشته باشند.

پاکستان، از آغاز تهاجم به رهبری ایالات متحده در افغانستان، ده‌ها میلیارد دالر مساعدت اقتصادی و نظامی امریکا را به هدف مبارزه با دهشت افگنی دریافت کرد.

اما رویکرد پاکستان که به باور اکثر مقام‌های افغان و امریکایی در مبارزه با دهشت افگنی "دوگانه" بود، با رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در امریکا با کاهش شدید مساعدت به آن کشور روبرو شد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ در نخستین روز سال ۲۰۱۸ میلادی با انتقاد شدید از پاکستان در تویتر خود نگاشته است که پاکستان جز دروغ و نیرنگ معاملۀ دیگری با امریکا نکرده است.

آقای ترمپ در نخستین تویت سال ۲۰۱۸ خود نوشت ایالات متحده در ۱۵ ساله گذشته احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان مساعدت کرده است و آنان (پاکستان) جز دروغ و نیرنگ به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به آن دهشت افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما با همکاری کم، آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است!"

XS
SM
MD
LG