لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به افغانستان ۱.۴۸ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ داد


وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که امروز نهم جولای (۱۸ سرطان) ۱.۴۸ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را به افغانستان تحویل داد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در صفحه تویترش نگاشته است: "به عنوان بخشی از تعهد ایالات متحده برای رهبری جهان در مبارزه با کووید۱۹، ما ۳.۳ میلیون دوز واکسین جانسن ایند جانسن را به افغانستان تحویل می‌دهیم. ما متعهد به ادامه حمایت از افغانستان، از جمله ارتقا امنیت و صحت افغان‌ها استیم. "

در این حال، راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل نیز در تویتر خود نگاشته است که همه گیری کووید ۱۹ زندگی و معیشت مردم در سرتاسر جهان از جمله افغانستان را از هم پاشیده است.

او نوشته است: "خوشحالم که ایالات متحده توانست ۱.۴۸ میلیون دوز واکسین یک دوزه‌ای جانسن ایند جانسن را که بیانگر مشارکت دوامدار ما است، فراهم کند. "

آقای ویلسن هنگام تحویل‌دهی واکسین‌ به مقامات وزارت صحت افغانستان به ادامه کمک ایالات متحده پس از خروج نیروهای خارجی تاکید کرد.

این واکسین‌ها از طریق برنامهٔ کوواکس ملل متحد به افغانستان کمک شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامهٔ افغانستان ضمن ابراز امتنان از دولت امریکا گفت که این مقدار واکسین‌ بیش از سه میلیون افغان را در برابر بیماری کووید۱۹ محافظت خواهد کرد.

این در حالی است که وزارت صحت عامۀ افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته از ثبت ۱۱۹۱ واقعۀ مثبت و ۷۷ مورد مرگ ومیر ناشی از کروناویروس خبر داده است.

در حال حاضر، شمار مجموعی مبتلایان بیماری کووید۱۹ در این کشور به ۱۳۲هزار و ۷۷۷ نفر و رقم مرگ و میر ناشی از آن به پنج‌هزار و ۶۳۸ مورد رسیده است.

همزمان با این، سازمان جهانی صحت روز جمعه نهم جولای (۱۸ سرطان) از کاهش دسترسی افغان‌ها به خدمات صحی پس از حملات گستردهٔ طالبان و خروج نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده است.

ریک برینن، رییس حالات اضطرار منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی صحت گفت: "این وضعیت بسیار نگران کننده و در حال گسترش است."

او در گفتگو با خبرنگاران افزود: "ما به وضوح نگران کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی استیم."

آقای برینن گفت که شماری از کارمندان صحی به دلیل نا امنی‌ها وظایف شانرا ترک کرده و برخی هم حاضر به برگشت نیستند.
او اضافه کرد که سازمان جهانی صحت تماس مستقیم با طالبان ندارند، اما علاوه کرد که بعضی از ادارات ملل متحد درخواست‌های را از ولسوالی‌های تحت اداره طالبان بدست آورده اند که خواستار ادامه تداوم خدمات بهداشتی شده اند.

در همین حال سازمان جهانی صحت از کمک ۳.۳ میلیون دوز واکسین ایالات متحده از طریق برنامهٔ کوواکس ملل متحد به افغانستان استقبال کرد، اما گفت که افغانستان به میلیون‌ها دوز واکسین دیگر نیز ضرورت دارد.

XS
SM
MD
LG