لینک های دسترسی

Breaking News

آیندهٔ افغانستان محور بحث مقامات امریکایی و پاکستانی 


معاون وزارت خارجهٔ ایالات متحده امروز هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) در جریان ملاقات با مقامات پاکستانی در مورد انکشافات اخیر در افغانستان و چگونگی افزایش همکاری‌ها پیرامون روابط دوجانبه میان اسلام آباد و واشنگتن صحبت کرد.

وندی شرمن، شام روز گذشته به اسلام آباد رسید. او نخست با معید یوسف، مشاور امنیت ملی و سپس با شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان ملاقات کرد.

دفتر آقای قریشی به نقل از او در مورد خوشبینی پاکستان مبنی بر این که حکومت به رهبری طالبان در افغانستان برای صلح و ثبات و رفاه مردم این کشور کار خواهد کرد، نگاشته است.

وزیر خارجهٔ پاکستان گفت که برای قادرساختن جریان منابع مالی و بشری در افغانستان جهت کمک برای ایجاد یک اقتصاد پایدار در ین کشور به سهیم شدن مثبت جامعهٔ بین المللی نیاز است.

آقای قریشی همچنان تاکید کرد که برای ترویج اهداف مشترک منطقوی امریکا و پاکستان باید تعامل نزدیک و منظم داشته باشند.

این در حالی است که روابط میان واشنگتن و اسلام آباد روی اتهامات این که پاکستان روابط عمیق با طالبان داشته و این گروه را به گونهٔ مخفیانه حمایت کرده، به سردی گراییده است؛ گروهی که برای حدود ۲۰ با حکومت به حمایت امریکا جنگید.

در اخیر ماه گذشته، ۲۲ تن از سناتوران امریکایی لایحه‌ای را برای وضع تعزیرات بر طالبان و تمامی حکومت‌های خارجی حامی شان معرفی کردند.

در این لایحه از انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز خواسته شده است تا ارزیابی‌اش را در مورد نقش پاکستان در رسانیدن این گروه به قدرت ارایه کند.

وزیر خارجهٔ پاکستان در واکنش به این اقدام سناتوران امریکایی گفت که آنان باید بدانند که در آینده و برای دست‌یابی به ثبات در افغانستان و منطقه به مشارکت با پاکستان نیاز است.

اسلام آباد تاکید دارد که این کشور برای ناکامی امریکا در افغانستان مقصر پنداشته می‌شود، با وجود آنکه این کشور مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان را تسهیل کرد؛ مذاکراتی که به توافق میان امریکا و طالبان منتج شد و زمینه را برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مساعد کرد.

با آنهم، پاکستان تلاش‌هایش را برای احیای روابط با امریکا آغاز کرده است.

معاون وزیر خارجهٔ ایالات متحده‌، پیش از این در جریان سفراش به هند واضح کرده بود که هدف سفراش به پاکستان بحث روی موضوعات مشخص پیرامون افغانستان است.

رسانه‌های هندی به نقل از او نوشته که گفته است امریکا با پاکستان روابط گسترده ایجاد نمی‌کند.

او افزود: "ما باید همه بدانیم که در افغانستان چه می‌گذرد. ما همه باید در مورد برخورد با طالبان هم‌نظر باشیم."

پاکستان به کرات تاکید کرده است که امریکا باید با طالبان وارد تعامل شود.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به تاریخ ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که تعزیرات موجود بر طالبان را لغو نمی‌کند، اما کمک‌های بشر دوستانهٔ "نجات بخش" را برای افغان‌های آسیب‌پذیر تضمین می‌کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، همچنین تعهد کرد تا کمک‌های بشری امریکا از طریق ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی برای مردم نیازمند افغانستان فراهم شود.

XS
SM
MD
LG