لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سفارت امریکا در مورد جمع بندی آرای انتخابات افغانستان


جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل گفته است که در مورد گزارش های ضد و نقیض پیرامون این که کمیسیون مستقل انتخابات چه زمانی مرکز ملی جمع بندی آرا را خواهد گشود، نگران است.

آقای بس روز سه شنبه اول اکتوبر (نهم میزان) در صفحۀ تویتر اش نوشته است که این امر به ابهام و بلاتکلیفی پیرامون انتخابات افغانستان می‌افزاید.

او همچنان نوشته است: " مهم است که کمیسیون انتخابات افغانستان به ناظرین داخلی و مردم افغانستان این موضوع را واضح سازد.

این در حالی است که حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات افغانستان امروز اول اکتوبر (۹ میزان) به صدای امریکا گفت که کمیسیون مطابق به قانون عمل می‌کند. خانم نورستانی گفت: "ما تاریخ ۲۷ میزان را برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات برگزیده ایم."

اما او گفت که آرای قسمی هر روز پس از دریافت آن، اعلام می‌شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان همچنان گفته است که تا اکنون دو میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۴۵ رای شمرده شده است.

پیش از این، مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا ضمن تمجید از رفتن افغان‌ها به پای صندوق‌های رای‌ در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک تویت از نهاد های انتخاباتی خواست: "تمام اقدامات لازم را برای جدول‌بندی شفاف نتایج و بررسی شکایات انتخاباتی" را انجام دهند."

این در حالی است که شماری از تیم های انتخاباتی به شمول تیم دولت سازی محمد اشرف غنی و تیم ثبات و همگرایی عبدالله عبدالله اعلام پیروزی کرده اند.

اما کمیسیون انتخابات از کاندیدان و تیم های شان خواسته است تا از اظهارات " غیرمسوولانه" دوری جویند و بگذارند تا بررسی کمیسیون تمام شود و نتایج رسمی اعلام گردد.

XS
SM
MD
LG