لینک های دسترسی

Breaking News

ویلسن به طالبان: خشونت را متوقف کرده و به میز مذاکره برگردید


راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل از گروه طالبان خواسته است که خشونت‌ها را متوقف کرده و به میز گفتگوهای صلح برگردند.

آقای ویلسن روز چهارشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) در صفحۀ تویترش نگاشته است که آنان از حملات طالبان، به ویژه حمله‌های هدفمند بر غیرنظامیان در بخش‌های این کشور آگاه اند.

آقای ویلسن با اشاره به گفته‌های اخیر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است: "جهان دولتی را که با زور تحمیل شود در افغانستان نمی‌پذیرد."

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز از حملات اخیر طالبان در بخش‌های افغانستان انتقاد کرده و به خبرنگاران گفت که آنان انتظار دارند تا طالبان به میز مذاکره برگردند.

درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای افغان در حدود ۲۰ ولایت جریان دارد و حکومت افغانستان می‌گوید که این گروه تلاش دارد تا از راه زور به قدرت برسد.

در این حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور، طالبان جنگ‌ها را شدت داده اند.

آقای عبدالله در ششمین نشست کمیتۀ رهبری این شورا گفت: "با وجود این که هیات‌های مذاکره‌کنندۀ در قطر هستند و تماس‌های در بین شان است، اما شاهد پیشرفتی در مذاکرات نبودیم و [طالبان] در گفتگوها هم بطی قدم گذاشتند."

آقای عبدالله افزود که تشویش‌های مردم نسبت به عدم ارادۀ طالبان به برقراری صلح در افغانستان بیشتر شده، اما طرف جمهوریت به تلاش‌هایش در این راستا ادامه خواهد داد.

اما او افزود: "در یک حالتی استیم که ما صلح می‌گویم ولی جنگ به دروازه‌های پایتخت افغانستان نزدیک شده می‌رود. در این راستا من فکر می‌کنم که اعلام حمایت همۀ جانبۀ بزرگان [صورت گیرد]."

این در حالی است که روز گذشته محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت این گروه می‌خواهد که مذاکرات پیشرفت کند.

او حکومت افغانستان را در عدم پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی در قطر مقصر خواند.

XS
SM
MD
LG