لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت امریکا: حمله بر پایگاه هسته‌ای اوکراین 'جنایت جنگی' است


ساختمان سفارت ایالات متحده در کیف
ساختمان سفارت ایالات متحده در کیف

سفارت ایالات متحدهٔ امریکا در اوکراین حملهٔ روسیه بر پایگاه هسته‌ای اوکراین را که بزرگترین پایگاه هسته‌ای در اروپا است "جنایت جنگی" خواند.

روسیه این پایگاه را روز گذشته اشغال کرد.

این سفارت روز جمعه چهارم مارچ (۱۳ حوت) در صفحه تویترش نگاشته است: "حمله بر یک پایگاه هسته‌ای جنایت جنگی است. راکت‌پراگنی بر بزرگترین پایگاه هسته‌ای اروپا توسط پوتین حکومت وحشت او را یک قدم فراتر می‌برد."

نیروهای روسی پنجشنبه شب پایگاه هسته‌ای زاپروژیا را هدف قرار دادند که سبب آتش‌سوزی در این پایگاه و نگرانی جامعه جهانی شد.

مقام‌های مسوول پایگاه هسته‌ای زاپورژیا گفته اند که ساختمان بخش آموزشی و یک لابراتوار این پایگاه در اثر آتش سوزی آسیب دیده، اما این تاسیسات اکنون مصوون است.

وزارت دفاع روسیه علت آتش سوزی را "حمله وحشیانهٔ" اواکرینی‌ها اعلام کرد و گفت که نیروهای روسی کنترول این پایگاه را به دست گرفته اند.

تویت سفارت امریکا در اوکراین شدید ترین موضع واشنگتن در قبال مسکو، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین خوانده شده است.

براساس گزارش شبکهٔ خبری سی ان ان، وزارت خارجهٔ امریکا با ارسال پیامی از تمام سفارتخانه‌ های امریکا در اروپا خواسته است تا تویت سفارت امریکا در کیف را دوباره تویت نکنند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا تویت سفارت این کشور در کیف منعکس کننده موضع رسمی دولت ایالات متحده است، پاسخ نداد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه دوم فبروری از استفادهٔ واژه جنایات جنگی برای اقدامات روسیه دوری جسته و گفت:"برای گفتن این موضوع خیلی زود است."

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز روز جمعه از پاسخ به این سوال خودداری کرد و گفت که این تصمیم را به محکمهٔ بین المللی جرایم واگذار می‌کند اما افزود: "مطمیناً این برخورد یک قدرت هسته‌ای مسوول نیست."

اما بریتانیا علناً دولت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به جنایات جنگی متهم کرده است.

محکمه‌ بین المللی جرایم (محکمه هاگ) به درخواست ۳۹ کشور عضو، در حال بررسی گزارش های بم‌های خوشه‌ای و حملات توپخانه‌ای روسیه به شهرهای اوکراین است.

گروه های حقوق بشری در اوکراین نقض قوانین بین المللی جنایات جنگی، از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان، مکاتب و شفاخانه‌ها را مدعی شده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ادعاهایی مبنی بر اینکه نیروهای روسیه تاسیسات غیرنظامی یا مجتمع های مسکونی را مورد حمله قرار می‌دهد، شدیداً رد کرده است.

XS
SM
MD
LG