لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: ناتو از قلمرو خود دفاع می‌کند؛ اتحادیه اروپا: آماده تحریم بیشتر روسیه استیم


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده که جهت اشتراک در نشست وزرای خارجهٔ کشورهای ناتو به بروکسل رفته است، می‌گوید که متحدان ناتو به دنبال درگیری با روسیه نیستند، اما در صورت وقوع آن، آمادهٔ دفاع استند.

آقای بلنکین روز جمعه چهارم مارچ (۱۳ حوت) پس از دیدار با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در بروکسل به خبر نگاران گفت که ناتو یک پیمان دفاعی است و "از هر وجب خاک ناتو دفاع خواهد کرد".

وزیرخارجه امریکا گفت روسیه هرگز تا به این حد منزوی نبوده و ما هم هرگز متحدتر ازاین نبوده‌ایم.

بلینکن با انتقاد از حملات به تاسیسات هسته‌ای گفت که نیروهای روسی در اوکراین به‌طور فزاینده‌ای از روش‌های وحشیانه از جمله حمله به غیرنظامیان استفاده می‌کنند.

او بر تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و حمایت بیشتر از مردم اوکراین تاکید کرد.

آقای ستولتنبرگ نیز حمله روسیه بر غیرنظامیان و به ویژه بر پایگاه هسته‌ای زاپوریژیا را محکوم کرد. او افزود که حمله بر زاپوریژیا "بی‌پروایی در این جنگ، اهمیت پایان دادن به آن و اهمیت اینکه روسیه باید تمام نیروهای خود را خارج کند و با حسن نیت به تلاش‌های دپلوماتیک مشارکت کند، را نشان می‌دهد. "

منشی عمومی ناتو با انتقاد از روسیه به دلیل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در تهاجم به اوکراین گفت: "استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و گزارش‌هایی در مورد استفاده از دیگر تسلیحات را دیده‌ایم که نقض قوانین بین‌المللی هستند".

در همین حال وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو اعلام کردند که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع خواهند کرد.

جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تمام گزینه‌ها در ارتباط با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه روی میز است.

با این حال، وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که درباره درخواست اوکراین مبنی بر ایجاد منطقه منع پرواز بر فراز فضا و اطراف اوکراین محتاط هستند زیرا چنین اقدامی ممکن است منجر به درگیری مستقیم ناتو و روسیه شود.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، از زمان آغاز تهاجم، بارها از ناتو خواسته تا منطقه منع پرواز در اطراف اوکراین ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG