لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه نشرات صدای امریکا را منع کرد


روسیه روز جمعه چهارم مارچ (۱۳ حوت) اعلام کرد که دسترسی به وب‌سایت‌های چندین سازمان خبری خارجی از جمله صدای امریکا و بی‌بی‌سی را به دلیل آنچه آنرا انتشار نادرست اطلاعات در باره جنگ در اوکراین عنوان کرده، قطع کرده است.

ادارهٔ نظارت بر رسانه‌های حکومت روسیه روز جمعه اعلام کرد که وب‌سایت‌های بی‌بی‌سی، صدای امریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، دویچه‌وله و دیگر رسانه‌ها را مسدود کرده است.

روسیه بارها ادعا کرده است که رسانه‌ای غربی دیدگاهای جزیی - و اغلب ضد روسیه را به جهان ارایه می‌کنند و در عین حال نتوانسته‌اند رهبران خود را به دلیل جنگ‌های ویرانگر خارجی مانند جنگ عراق و فساد پاسخگو قرار دهند.

ادارهٔ نظارت بررسانه‌های حکومت روسیه در بیانیه‌ای گفت: "دسترسی به منابع اطلاعاتی متعلق به خارجی‌ها محدود شده است."

این در حالی است که دولت روسیه روز چهارشنبه ۱۱ حوت به وب‌سایت بخش روسی صدای امریکا هشدار داده بود که در صورت اصلاح نکردن خبرهای مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین، این وب‌سایت را مسدود می‌کند.

سرپرست صدای امریکا با نشر بیانیه‌ای این اقدام مسکو را تقبیح کرد.

یولاندا لوپز در این بیانیه گفت:"بینندگان و شنوندگان ما در روسیه، در این زمان حساس مستحق اند به اخبار درست و واقعی ما نه تنها در مورد جنگ جاری در اوکراین بلکه درباره رویدادهای جهانی تاثیرگذار بر زندگی‌شان دسترسی داشته باشند."

بی‌بی‎‌سی نیز گفته است که محدودیت های روسیه مانع کار آن‌ها نخواهد شد.

در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است: "دسترسی به اطلاعات دقیق و مستقل حق اساسی بشری است که نباید از مردم روسیه که میلیون‌ها نفر آنان هر هفته به اخبار بی‌بی‌سی اتکا می‌کنند، سلب شود."

در همین حال امروز مجلس سنای روسیه به اتفاق آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن پخش اخبار نادرست درباره اردو این کشور جرم محسوب می‌شود و می‌تواند مجازات تا ۱۵ سال زندان را در قبال داشته باشد.

همچنین جریمه‌های سنگین و محکومیت تا پنج سال زندان برای کسانی که خواهان اعمال تحریم علیه روسیه شوند، وضع شده است.

روسیه در این اواخر نشرات بعضی از رسانه‌های مستقل روسی از جمله استیشن رادیویی "اخوی مسکوی" و چینل تلویزیونی "دوژد" را نیز محدود کرده است.

در بیانیۀ لوی سارنوالی روسیه آمده است که این تصمیم به خاطر انتشار "هدفمند و سیستماتیک" اطلاعاتی که سبب فعالیت‌های افراطی و خشونت‌بار می‌شود و " انتشار عمدی اطلاعات نادرست در مورد اقدامات پرسونل نظامی روسیه" در اوکراین، اتخاذ شده است.

کارشناسان می‌گویند که مسدود کردن رسانه‌های مستقل روسی به دلیل امتناع از رعایت خط مشی روسیه در قبال جنگ اوکراین می‌باشد.

XS
SM
MD
LG