لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: در صورت نپذیرفتن صلح، طالبان با انزوا و تعزیرات مواجه می‌شوند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان می‌گوید که اگر گروه طالبان در پی گرفتن قدرت از راه نظامی باشند، با انزوا، مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی و تعزیرات رو به رو خواهند شد.

آقای خلیلزاد امروز ۱۸ می (۲۸ ثور) در مجلس استماعیۀ کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان به قانونگذاران امریکایی گفت که طالبان می توانند مسیر صلح را که از راه مذاکره میسر می‌شود، بپذیرند و راه خشونت را رها کرده و به عنوان یک جنبش سیاسی مطرح گردند و بخشی از آینده‌ای باشند که نزد جامعه جهانی از احترام برخوردار است.

موضوع وضع تعزیرات بر گروه طالبان در این اواخر از سوی مقامات افغان نیز به میان آمده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هفتهٔ گذشته به نشریه اشپیگل آلمان گفت که کشورهای اروپایی باید بر طالبان تعزیرات وضع کنند اگر تصامیم در مسیر مخالف امیدواری های‌شان حرکت کند.

پس از آن، حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در یک تماس تلیفونی با وزیر خارجهٔ چین نیز خواستار وضع تعزیرات و "تمامی اهرم‌های نفوذی" علیه طالبان شد.

آقای خلیلزاد افزود که خروج مصوون امریکایی ها از افغانستان، تسریع روند صلح، جلوگیری از مبدل شدن دوبارۀ افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان و ترویج برای اتصال منطقه یی به منظور آیندۀ مرفه اقتصادی افغانستان از اهداف ایالات متحدۀ امریکا می باشد.

آقای خلیلزاد بر نقش فعال تر سازمان ملل متحد در مسایل افغانستان تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که طالبان حضور در نشست ترکیه را بپذیرند.

او علاوه کرد که ایالات متحده از نزدیک با ملل متحده کار می کند تا نقش این سازمان را در روند صلح افغانستان تقویت ببخشد. ایالات متحده از تلاش های سازمان ملل متحد، ترکیه و قطر برای برگزاری مشترک کنفرانس ترکیه استقبال می کند.

اما این نشست پس از آن به تاخیر افتاد که گروه طالبان گفتند تازمانی که نیروهای بین المللی به گونهٔ کامل ازافغانستان خارج نشوند،‌ در هیچ نشستی اشتراک نخواهند کرد.

او افزود که خروج مصون نیروهای باقی مانده امریکایی از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای افغان برای دفاع از خود در بهترین حالت ممکن قرار خواهند داشت.

رییس جمهور غنی، دیروز در مصاحبهٔ با شکبهٔ خبری پی بی اس گفت که اگر طالبان پس از خروج نیروهای بین المللی راه جنگ را در پیش بگیرند، نیروهای امنیتی افغان آمادهٔ جنگ اند.

او افزود: "اگر جنگ شود، من سرقوماندان اعلی استم. مردمم را ترک نخواهم کرد. نیروهایم را ترک نخواهم کرد. مایل ام برای کشورم بمیرم. به قدرت هیچ علاقمندی ندارم."

بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شده و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG