لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا پیمان تسلیحات هسته‌ای 'آغاز جدید' را با روسیه تمدید کرد


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که پیمان کنترول تسلیحات هسته‌ای مسما به "آغاز جدید" با روسیه برای پنج سال دیگر تمدید شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه سوم فبروری (۱۵ دلو) با نشر بیانیه‌ای گفت: "رییس جمهور بایدن تعهد کرد تا با احیای دوبارۀ رهبری ایالات متحده در زمینۀ کنترول و منع تکثیر تسلیحات، مردم امریکا را از تهدیدات هسته‌ای در امان نگه‌ دارد."

در این بیانیه آمده است: "امروز، ایالات متحده با تمدید پیمان آغاز جدید با روسیه برای پنج سال دیگر، نخستین گام را در راستای عملی کردن این تعهد [آقای بایدن] برداشت."

پیمان آغاز جدید، آخرین بقیۀ معاهدۀ کاهش تسیلحات هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه است.

براساس این پیمان که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، حد اعظمی سرگلوله‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه که بیشترین تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارند، ۱۵۵۰ سرگلوله تعیین شد.

این پیمان که قرار بود به تاریخ پنجم فبروری منقضی شود، به عنوان فرصت نادر سازش میان مسکو و واشنگتن نگریسته می‌شود، دو کشوری که روابط آنان در چند سال اخیر به شدت پرتنش شده است.

پارلمان روسیه روز چهار شنبه ۲۷ جنوری (هشتم دلو) تمدید پنج سالۀ پیمان آغاز جدید را که از سوی جو بایدن پیشنهاد شده بود، منظور کرد.

ادارۀ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ مذاکرات در این خصوص را آغاز کرد و شرایطی را برای تمدید این پیمان پیشنهاد کرد که به دلیل مخالفت روسیه که خواستار تمدید این پیمان با شکل فعلی آن بود و نمی‌خواست تغییرات یا شرایط جدید به آن اضافه شود، دو طرف به توافق نرسیدند.

XS
SM
MD
LG