لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا طرف قضیۀ افغانستان است، با طالبان مذاکره کند – روبین


بارنت روبین، رئیس مرکز همکاری بین المللی پوهنتون نیویارک، می‌گوید که تلاش‌های اخیر صلح از جمله گزارش‌ها مبنی بر دیدار یک دپلومات ارشد امریکا با نمایندگان طالبان در قطر، نشاندهندۀ جدیت امریکا به یافتن راه حل سیاسی برای قضیۀ افغانستان است.

آقای روبین به صدای امریکا گفت که امریکا طرف قضیۀ افغانستان است و باید وارد مذاکرات مستقیم با طالبان شود. او گفت که خواست‌های طالبان چون رفع تحریم ها بر رهبران آن گروه و خروج قوای خارجی از افغانستان مسایلی است که حکومت افغانستان در مورد آن تصمیم گرفته نمی‌تواند و باید امریکا طرف مذاکرات آنان باشد.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داده است که هیأت امریکایی به ریاست خانم ویلز در هفتۀ روان با "اعضای کمیسیون سیاسی طالبان" در شهر دوحۀ قطر دیدار کرده است و پیرامون "اساسات مذاکرات احتمالی صلح افغانستان" صحبت کرده است.

با اینحال به گفتۀ آقای روبین پیش از وقت است که در موثریت این تماس‌ها قضاوت کرد. او گفت در زمانی که –از اپریل ۲۰۰۹ تا اکتوبر ۲۰۱۳ - به صفت مشاور ارشد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان کار می‌کرد، نیز شخصاً برای زمینه سازی مذاکرات صلح افغانستان با طالبان تماس گرفته بود که نتایج ملموسی در پی نداشت.

آقای روبین تاکید کرد که مقام‌های امریکایی در مورد تعیین سرنوشت افغانستان با طالبان مذاکره نمی‌کنند، بلکه با بحث در مورد آنچه به امریکا ربط می‌گیرد، روند صلح آن کشور را تسهیل می‌بخشند.

شرح کامل مصاحبه با آقای روبین را شام شنبه در نشرات تلویزیون آشنا صدای امریکا که ساعت شش تا هفت شام به وقت کابل از تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شود، دنبال کرده می‌توانید.

XS
SM
MD
LG