لینک های دسترسی

Breaking News

دیپلومات ارشد امریکایی با طالبان دیدار کرد – گزارش


الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب آسیا است
الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب آسیا است

الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور جنوب آسیا، برای زمینه سازی مذاکرات صلح افغانستان با مقام های قطری دیدار و گفتگو کرده است.

همزمان با این، روزنامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داده است که هیأت امریکایی به ریاست خانم ویلز در هفتۀ روان با "اعضای کمیسیون سیاسی طالبان" در شهر دوحۀ قطر دیدار کرده است و پیرامون "اساسات مذاکرات احتمالی صلح افغانستان" صحبت کرده است.

طالبان که همواره مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را رد کرده و بر مذاکرات مستقیم با ایالات متحده تاکید دارند، نیز تا کنون در مورد تماس نمایندگان آن گروه با مقام‌های امریکایی تبصره‌ای نکرده اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده دیدار خانم ویلز را با طالبان در قطر تایید یا رد نکرده است، اما هیدر نئورت، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، روز سه شنبه-همزمان با برگشت خانم ویلز از قطر- به خبرنگاران گفت که خانم ویلز با مقام‌های قطری در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده است.

چندی پیش روزنامۀ نیویارک تایمز از قول برخی مقام‌های حکومت امریکا گزارش داده بودکه دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به دیپلوماتان امریکایی دستور داده بود تا مذاکرات مستقیم با طالبان را زمینه سازی کنند. مقام های امریکایی اما این گزارش را تایید نکردند.

دفتر سیاسی طالبان که در سال ۲۰۱۳ به منظور مذاکرات صلح در قطر گشایش یافت، هنوز هم موجود است.

پیش از این گروه بین المللی بحران نیز با نشر گزارشی به واشنگتن سفارش کرده بود که باید نماینده ای را برای مذاکرات مستقیم با طالبان تعیین کند. در جملۀ سفارشات گروه بحران همچنان آمده بود که نماینده امریکا می تواند با دفتر سیاسی طالبان در قطر یا کشور دیگری، در مورد ختم جنگ در افغانستان مذاکره کند.

XS
SM
MD
LG