لینک های دسترسی

Breaking News

خروج نیروها از افغانستان رسماً آغاز شد- قصر سفید


قصر سفید و مقامات نظامی ایالات متحده امروز اول می (۱۱ ثور) گفتند که خروج نیروهای این کشور از افغانستان به گونهٔ رسمی آغاز شده است.

باوجودیکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۴ اپریل اعلام کرد که روند خروج نیروهای امریکایی و ایتلاف بین المللی به تاریخ اول ماه می آغاز می‌شود، اما نظامیان امریکایی انتقال تجهیزات خود را چند هفته پیش آغاز کرده بودند.

در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند و براساس برنامهٔ قصر سفید و ناتو، تمام این نیروها تا یازدهم ماه سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

در همین حال جنرال یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان نیز می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی و ناتو عملاً از این کشور آغاز شده است.

آقای ضیا در یک نشست خبری در کابل گفت که قرار است تا چند روز دیگر شماری از پایگاه‌های نیروهای خارجی به نظامیان افغان تسلیم داده شود.

او افزود که نیروهای خارجی از سایر پایگاه‌ها به پایگاه بگرام منتقل می‌شوند.

ایالات متحده و متحدان ناتو این کشور به تاریخ هفت اکتوبر سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفتند تا عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در امریکا را که توسط رهبران طالبان در افغانستان حمایت می‌شدند، پیگرد كنند.

اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای خاص بحری ایالات متحده در پاکستان شناسایی و کشته شد.

بر اساس گزارش پروژهٔ "هزینه‌های جنگ "پوهنتون براون، در جریان ۲۰ سال جنگ در افغانستان بیش از ۴۷۲۴۰ غیرنظامی افغان و بین ۶۶ تا ۶۹ هزار سرباز افغان کشته شده اند.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز گزارش داده که حدود ۲۴۴۴ نظامی امریکایی و حدود ۳۸۰۰ قراردادی‌ کمپنی‌های امنیتی خصوصی در افغانستان کشته شده اند.

افزون بر آن حدود ۱۱۴۰ نظامی از کشورهای عضو ناتو نیز در جریان ۲۰ سال گذشته در افغانستان جان باخته اند.

براساس گزارش پروژه "هزینه‌های جنگ "، تخمین زده می شود که ایالات متحده بیش از دو تریلیون دالر در طول جنگ در افغانستان هزینه کرده است.

XS
SM
MD
LG