لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: زندانیان داعشی در سوریه تهدیدی برای شرق میانه اند


مایکل کوریلا، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده، هنگام بازدید از یکی از کمپ‌هایی سوریه که نزدیکان تندروان داعش در آن به سر می‌برند
مایکل کوریلا، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده، هنگام بازدید از یکی از کمپ‌هایی سوریه که نزدیکان تندروان داعش در آن به سر می‌برند

یک جنرال ارشد ایالات متحده روز شنبه ۱۱ مارچ ( ۲۰ حوت) هشدار داد که شرق میانه‌ با تهدید در حال ظهور آنعده از تندروان داعش قرار دارد که در زندان‌های سوریه به سر می‌برند.

مایکل کوریلا، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این اظهارات را پس از آن بیان کرد که از چندین زندان در شمال‌شرق سوریه دیدن کرد، زندان‌های که جهادی‌های مظنون و نزدیکان و خویشاوندان آنان در آن نگهداری می‌شوند. این نظامی ارشد ایالات متحده از تندروان در این زندان‌ها به نام "اردوی در بازداشت داعش" یاد کرد.

فرماندهی مرکزی قوای ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنرال کوریلا در هفتهٔ گذشته از چندین زندان، به شمول زندان غویران واقع در شهر حسکهٔ سوریه، دیدن کرد، جاییکه تندروان در اوایل ۲۰۲۲ بر آن حمله کردند و در نتیجهٔ آن صد‌ها نفر کشته شدند.

جنرال کوریلا در این اعلامیه گفته است که "در جریان بازدید از بازداشتگاه‌ها، تهدید در حال ظهور را مشاهده کردم که از سوی جنگجویان بازداشت شده داعش ایجاد می‌شود."

او افزود: "بین افرادی که در سوریه و عراق بازداشت شده‌اند، اردوی داعش در بازداشت،واقعی است. اگر این گروه آزاد شود، تهدید بزرگی در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.''

نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ایتلافی به رهبری ایالات متحده برخوردار اند،جنگ بر ضد داعش را در سوریه رهبری کردند و در سال ۲۰۱۹ میلادی تندروان این گروه را از آخرین پایگاه‌های شان در آن کشور بیرون راندند.

ده‌ها هزار نفر، از جمله بستگان مظنونان تندرو، طی سال‌های گذشته در کمپ‌هایی نگهداری می‌شوند که مدیریت آن به دست مقامات کردی است از جمله کمپ الهول؛ در این کمپ نزدیک به ۱۰ هزار شهروند خارجی نگهداری می‌شوند.

مقامات کردی بارها از کشورها خواسته‌اند تا شهروندان خود را بازگردانند، اما دولت‌های خارجی به دلیل ترس از تهدیدات امنیتی و واکنش‌های سیاسی داخلی، فقط شماری اندکی شهروندان خود را اجازهٔ برگشت داده اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این اعلامیه از قول نیروهای دموکراتیک سوریه و مسوولان زندان غویران گفته است افرادی که در این زندان به سر می‌برند، از عملکرد خود ابراز ندامت نکرده اند،‌ در معرض افراط‌گرایی و خشونت بیشتر قرار دارند و آنان مانند ''بم ساعتی" اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این اعلامیه همچنین گفته است که کودکان در کمپ الهول نیز به خشونت‌گرایی ترغیب می‌شوند و آنعده از نوجوانان که والدین‌شان خارجی اند، تمایل نشان داده اند که به کشور‌های اصلی خود برگردند.

به گفتهٔ جنرال کوریلا، افرادی که در کمپ الهول به سر می‌برند، باید به کشور‌های خودشان برگشتانده شوند و بار دیگر در جوامع شان مدغم شوند.

تندروان داعش در سال ۲۰۱۷ از قلمرو‌های شان سوریه و عراق بیرون رانده شدند، اما شماری از آنان مخفیگاه‌های شان را در صحرا‌ها و کوه‌ها حفظ کرده اند.

جنرال کوریلا گفته است که جنگ بر ضد تندروان اسلامی، در واقع " تنها جنگ برای امنیت و ثبات در سوریه و عراق نه بلکه در تمام منطقه است.

XS
SM
MD
LG