لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت و اقتصاد در صدر اجندای سفر غنی و عبدالله


غنی و عبدالله صبح یک شنبه وارد ایالات متحده شدند
غنی و عبدالله صبح یک شنبه وارد ایالات متحده شدند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان برای دیدار با مقام های امریکایی وارد ایالات متحده امریکا شدند.

انتظار می رود که دیدار رهبران افغان و امریکایی بر مسایلی چون امنیت، انکشاف اقتصادی و مذاکرات صلح با طالبان متمرکز باشد.

با خروج بیشترین شمار سربازان خارجی از افغانستان، نیرو های اردو و پولیس افغان نه تنها مسوولیت تامین امنیت را به عهده گرفته اند بلکه بار خشونت طالبان را که به ظاهر عوض فروکش کردن رفته رفته شدت گرفته است، بردوش می کشند.

در حالیکه رئیس جمهور اوباما جدول زمانی خروج قوای امریکایی را از افغانستان اعلام کرده است، رسانه های امریکایی گزارش داده اند که آقای اوباما ممکن در مورد برنامۀ خروج سربازان امریکایی از افغانستان تجدید نظر کند.

جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید این گزارش ها را تایید نمی کند. او می گوید که رئیس جمهور اوباما به مشورت های تیم امنیت ملی و فرماندهان نظامی خود در مورد خروج از افغانستان به دقت گوش خواهد داد.

هم اکنون ۹۸۰۰ سرباز امریکایی به ماموریت آموزش نیرو های افغان و مبارزه علیه دهشت افگنی در افغانستان ادامه می دهند. بر اساس برنامۀ موجود شمار این سربازان تا پایان سال ۲۰۱۵ به نصف تقلیل یافته و تا پایان ۲۰۱۶ فقط شمار محدود آنهم برای تامین امنیت ماموریت های دیپلوماتیک امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.

در مورد خروج سربازان امریکایی و احتمال حفظ شماری از پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان، ممکن مذاکراتی میان روسای جمهور دو کشور در واشنگتن صورت گیرد.

مساعدت در گرو اصلاحات

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی این نخستین سفر رئیس جمهور غنی به ایالات متحده امریکا است. آقای غنی در نخستین روز های ریاست جمهوری خود توافقنامۀ امنیتی دو جانبه را با ایالات متحده امضا کرد، سندی که حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از امضای آن با امریکا پرهیز کرد.

رئیس جمهور غنی چندی بعد محدودیت هایی را برداشت که آقای کرزی بر انجام عملیات شبانۀ نیرو های افغان وضع کرده بود. آقای غنی همچنان اصلاحات اقتصادی و امنیتی و اصلاح سیستم انتخابات را وعده داده بود که پیش از سفر به امریکا فرمان اصلاحات در سیستم انتخابات را صادر کرد.

آرتی گنسیکرن از بنیاد امریکن پروگرس می گوید که مذاکرات بین طرفین در کنار تمرکز بر امنیت و مسایل اقتصادی، همچنان برای هردو طرف فرصتی خواهد داد تا تعهدات شان را در برابر یکدیگر تقویه کنند.

آقای گنسیکرن می گوید که در این سفر مقام های امریکایی به آقای غنی اطمینان خواهند داد که اگر وی خواستار مبارزه با فساد و ایجاد اصلاحات است، ایالات متحده از وی حمایت خواهد کرد. او می گوید که رهبران حکومت افغانستان نیز با درک این وضعیت، آنچه را انتظار می رود انجام می دهند.

رئیس جمهور و رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان هر دو پیشرفت اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار داده اند، موضوعی که از دید تحلیلگران برای کشوری که اکثر جمعیت آن را جواهان تشکیل می دهد، ارزنده و مهم است.

به باور آقای گنسیکرن روابط ایالات متحده و افغانستان طوری خواهد بود که در آن انتقال از دوربین مسایل امنیتی بر موضوع انکشاف اقتصادی تمرکز خواهد یافت.

این تحلیلگر امریکایی می گوید که با به کارگیری اصلاحات و انکشاف لازمی، نقش افغانستان در جامعۀ جهانی می تواند از یک دریافت کنندۀ مساعدت های اقتصادی به سمت بازیگر مهم اقتصادی در سالهای آینده متحول شود.

XS
SM
MD
LG