لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین اظهارات حکومت ترمپ در مورد افغانستان


وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی امریکا در چند روز گذشته با رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی افغانستان صحبت کرده اند
وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی امریکا در چند روز گذشته با رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی افغانستان صحبت کرده اند

مقام‌های ارشد حکومت ایالات متحدۀ امریکا برای نخستین بار در هفتۀ روان رسماً با مقام‌های افغان به شمول رئیس جمهور محمد اشرف غنی صحبت کردند.

افغانستان در جریان مبارزات و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشتۀ ایالات متحده، هیچگاهی مطرح نشد. اما مایک فلن، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، هفتۀ روان در صحبت با همتای افغان خود بر ادامه حمایت امریکا از افغانستان، تاکید کرد.

همچنان، جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده نیز با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، طی صحبت تیلفونی در مورد مشارکت دوامدار و استراتیژیک میان دو کشور صحبت کرد.

در همین حال، حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی، گفته است که تماس های تیلفونی میان مقامات ایالات متحده و افغانستان، نشانۀ آن است که اداره جدید امریکا به مشارکت با افغانستان در مبارزه بر ضد دهشت افگنی، ارزش قایل است. آقای محب گفت "روابط ما با ادارۀ جدید آغاز قوی داشته است".

به گفتۀ آقای محب، ادارۀ ترمپ اهمیت مشارکت با افغانستان را درک می کند، زیرا این کشور متحد قوی ایالات متحده در مبارزه بر ضد دهشت افگنی در یک منطقۀ بی ثبات جهان است.

اما شماری از منتقدین پالیسی خارجی ادارۀ ترمپ، روابط میان کابل و واشنگتن را بسیار قوی تصور نمی کنند.

بارنت روبین، نویسندۀ چندین کتاب در مورد افغانستان، می گوید که ادارۀ ترمپ به ماموریت امریکا در افغانستان باورمند نیست، اما قوای خود را برای مدتی در آن کشور حفظ خواهد کرد تا از سقوط حکومت در افغانستان جلوگیری گردد.

حکومت افغانستان، پاکستان را به مثابۀ یک بازیگر قوی در اعاده صلح افغانستان تلقی می کند، اما به گفتۀ آقای روبین، افغان هایی که فکر می کنند ادارۀ ترمپ برخورد جدی با پاکستان خواهد داشت و از حکومت افغانستان حمایت خواهد کرد، در واقع خود را بازی می دهند.

شیر جان احمدزی، رئیس مطالعات افغانستان در پوهنتون نبراسکا، می گوید که افغانستان یگانه کشور در منطقه است که دید دوستانه نسبت به امریکا دارد و مایل است میزبان قوای امریکایی باشد. به گفتۀ آقای احمدزی، ایالات متحده از طریق داشتن حضور نظامی در افغانستان، می تواند به تهدید های احتمالی که در منطقه رخ بدهد، رسیدگی کند.

در حالیکه افغان‌ها و کارشناسان منتظر دیدن اقدامات ملموس ایالات متحده در افغانستان اند، سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی گفت "من و کارمندانم همیشه با اعضای کانگرس و ماموران حکومت امریکا ملاقات کرده و در مورد مسایل مرتبط به افغانستان بحث می‌کنیم".

XS
SM
MD
LG