لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا و سرنوشت قوای امریکایی در افغانستان


جمهوریخواهان کانگرس امریکا مخالف تعیین ضرب الاجل مشخص خروج قوا از افغانستان اند
جمهوریخواهان کانگرس امریکا مخالف تعیین ضرب الاجل مشخص خروج قوا از افغانستان اند

یکصد و چهاردهمین کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه در حالی رسماً به کار آغاز کرد که هر دو مجلس کانگرس – سنا و نمایندگان - توسط جمهوریخواهان اداره میشود.

جمهوریخواهان همواره بر حضور سربازان امریکایی در افغانستان تاکید داشته و مخالف اعلان تاریخ مشخص خروج آنان از افغانستان بوده اند.

حضوراکثریتِ جمهوریخواهان در کانگرس ایالات متحده، طرح های باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، به ویژه در خصوص افغانستان را به آزمون خواهد کشید. جمهوریخواهان طی بیش از یک دهۀ گذشته همواره بر اعلان نکردن تاریخ مشخص زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاکید داشته اند.

تحلیلگران در واشنگتن می گویند که بزرگترین پیامد ادارۀ هر دو مجلس کانگرس امریکا توسط جمهوریخواهان، امکان تداوم حضور طولانی تر سربازان امریکایی در افغانستان است.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر در مرکز وودرو ویلسن می گوید که فشارها بر رئیس جمهور اوباما بیشتر خواهد شد تا وی پالیسی اش را در خصوص تعیین ضرب الاجل مشخص خروج سربازان امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ تغییر دهد، اما به گفتۀ وی اینکار به بحث و مذاکرات زیاد نیاز خواهد داشت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا پیشنهاد کرد که ایالات متحده باید خروج سربازان امریکایی را از افغانستان تا ختم سال ۲۰۱۶ مورد بازنگری قرار دهد.

جان مکین، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا از این پیشنهاد آقای غنی استقبال کرد. او در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "رئیس جمهور غنی درست می گوید، ایالات متحده باید در مورد ضرب الاجل خروج نیروهای باقی مانده امریکایی از افغانستان غور مجدد کند."

ادامۀ حضور امریکا در افغانستان

شماری از تحلیلگران به این باورند که پیشنهاد رئیس جمهور غنی به نحوی بازتابدهندۀ تمایل وی به ادامۀ حضور نیرو های امریکایی در افغانستان می باشد.

مایکل کوگلمن، به این نظر است که نباید زمان مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی تعیین می شد. او استدلال می کند که تعیین چنین ضرب الاجل به شورشیان فرصت می دهد تا فعالیت های شان را تنظیم کرده و در آینده خطر ایجاد کنند.

عمر صمد، تحلیلگر و دیپلومات پیشین افغان در واشنگتن،گفت که حکومت افغانستان باید راه را برای همکاری نیروهای امریکایی باز نگهدارد که اگر مشکل سیاسی و امنیتی حل نشود و طالبان و گروه های افراطی حاضر به حل مناقشه نشوند، گزینۀ دوام کمک و حمایت خارجی باز باشد.

او افزود که پیشنهاد رئیس جمهور غنی نیز به همین مطلب اشاره می کند که اگر افغانستان به ویژه نیرو های افغان کاملاً به پای خود نایستند، حضور خارجی ها در کنار آنان یک گزینۀ باز باشد.

همزمان، جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید، در کنفرانس خبری روز دوشنبه با اشاره به پیشنهاد رئیس جهمور افغانستان گفت که ستراتژی ایالات متحده در قبال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ واضح است، اما امکان تغییر ضرب الاجل تعیین شده را تایید یا رد نکرد.

اما، آقای صمد به این باور است که افکار عامه در افغانستان، خواستار حضور طولانی تر جامعه بین المللی در آن کشور است زیرا وضعیت افغانستان نشان می دهد که طی سه یا چهار سال آینده به مرحله خودکفایی نخواهد رسید.

آقای صمد که حضور متداوم سربازان امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۶، ممکن فشاری باشد که در نهایت به تغییر رویکرد طالبان از جنگ و خشونت به مذاکره با حکومت افغانستان منجر شود.

قانونگذاران جمهوریخواه ایالات متحده که در انتخابات سال گذشته اکثریت کرسی های دو مجلس کانگرس امریکا را کسب کردند، به روز سه شنبه رسماً مراسم تحلیف را به جا آوردند.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG