لینک های دسترسی

Breaking News

زندانیان پیشین گوانتانامو باز به صف تندروان می پیوندند


هم اکنون ۹۱ مظنون دهشت افگنی در گوانتانامو زندانی است.
هم اکنون ۹۱ مظنون دهشت افگنی در گوانتانامو زندانی است.

حکومت ایالات متحدۀ امریکا می گوید که شمار زندانیان پیشین گوانتانامو که گمان می رود دوباره به صفوف تندروان پیوسته اند از ماه جنوری به اینسو دو برابر شده است.

افزایش این رقم حملات سیاستمداران جمهوریخواه ایالات متحده را بر طرح رئیس جمهور باراک اوباما برای مسدود کردن زندان نظامی گوانتانامو در کیوبا شدیدتر خواهد ساخت.

طرح مسدود کردن این زندان که از سوی وزارت دفاع ایالات متحده ترتیب شده و باید از سوی کانگرس این کشور تصویب شود، ۱۳ محل را در داخل امریکا مشخص ساخته است تا ۳۰ الی ۶۰ زندانی گوانتانامو تحت تدابیر شدید امنیتی در آن نگهداری شود.

خبرگزاری رویترز بر اساس ارقام منتشر شده از سوی ادارۀ ملی استخبارات ایالات متحده گزارش داده است که تنها از ۱۵ جنوری سال روان تا کنون هفت زندانی رها شده از گوانتانامو دوباره به صفوف تندروان پیوسته اند.

از زمان رویکار آمدن حکومت به رهبری باراک اوباما در ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ تا کنون ۱۴۴ زندانی از محبس گوانتانامو رها شده است. هم اکنون ۹۱ زندانی، عمدتاً مظنونان حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده در گوانتانامو زندانی اند.

در گزارش ادارۀ ملی استخبارات ایالات متحده آمده است که از جمع ۵۳۲ زندانی گوانتانامو که در زمان ریاست جمهوری جورج بش از آن زندان رها شده اند، ۱۱۱ نفر دوباره به صفوف تندروان پیوسته اند و ۷۴ نفر دیگر آن مظنون به توسل مجدد به تندروی اند.

طرح مسدود کردن زندان گوانتانامو و انتقال شماری از زندانیان آن به داخل ایالات متحده، با مخالفت شدید قانونگذاران امریکایی به ویژه جمهوریخواهان روبرو است. ایالات متحده از سال ۱۹۰۳ به اینسو بر اساس توافقی با حکومت کیوبا، کنترول بخشی از خلیج گوانتانامو را در دست گرفته است.

با اینهمه رئیس جمهور اوباما گفته است که به بسته کردن زندان گوانتامامو مصمم است زیرا به گفتۀ وی این زندان با تقویت شایعه پراگنی دهشت افگنان و رنجش شماری از متحدان ایالات متحده، امنیت ملی امریکا را تحت شعاع قرار داده است.

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شد. که زمانی ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

XS
SM
MD
LG