لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قوای خارجی؛ پایگاه نظامی بگرام به حکومت افغانستان سپرده شد


وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که نیروهای امریکایی و ناتو پایگاه نظامی بگرام را امروز جمعه دوم جولای (۱۱ سرطان) به حکومت این کشور تسلیم کردند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که تمامی نیروهای خارجی از این پایگاه بزرگ نظامی بیرون شده و مسوولیت آن را وزارت دفاع به عهده گرفت.

آقای امان افزود: "پس از این نیروهای اردوی ملی افغانستان از این پایگاه در راستای مبارزه با تروریزم، دفاع از جان و مال مردم و فراهم‌سازی امنیت به مردم استفاده خواهند کرد."

دو مقام امریکایی که از ذکر نام خود در گزارش خودداری کرده اند، به خبرگزاری اسوشتیدپرس تایید کرده اند که این پایگاه نیروهای خارجی در افغانستان به دولت این کشور تسلیم داده شده است.

طالبان از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این پایگاه استقبال کرده و آن را یک "گام مثبت" خوانده اند.

این گروه بار دیگر بر خروج نیروهای امریکایی و ناتو از بخش‌های این کشور تاکید کرده و گفته است که بیرون شدن آنان، افغان‌ها را به صلح نزدیک‌ خواهد ساخت.

این در حالی است که جنرال اسکات میلر، قوماندان ماموریت حمایت قاطع، امروز با محمد اشرف غنی ملاقات کرد و بر اساس اعلامیهٔ ارگ، هر دو طرف بر کمک‌ها و همکاری آینده ایالات متحده با افغانستان تمرکز کردند.

میدان هوایی بگرام طی دو دهه گذشته، مرکز سوق و عملیات‌های هوایی قوای امریکایی و زندان هزاران جنگجوی گروه طالبان بود.

این پایگاه که در دهه ۱۹۸۰ توسط اتحاد جماهیر شوروی پیشین ساخته شده بود، بزرگترین تاسیسات نظامی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان محسوب می‌شود.

نیروهای امریکایی تاکنون چندین پایگاه از جمله میدان هوایی قندهار را که دومین پایگاه نظامی بزرگ خارجی در این کشور بود، ماه گذشته به نظامیان افغان تسلیم کردند.

روند خروج نیروهای امریکایی و بین المللی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG