لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: ترجمانان افغان را به حال خود رها نمی‌کنیم


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که کشورش ترجمانان افغان را که در ۲۰ سال گذشته نیروهای امریکایی را همکاری کرده اند، به حال خود رها نخواهد کرد.

آقای بایدن ناوقت روز پنجشنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) به خبرنگاران گفت که روند انتقال این ترجمانان از افغانستان آغاز شده است.

آقای بایدن افزود: "آنهایی که به ما کمک کرده اند، به حال خود رها نخواهند شد… از آنها در اینجا استقبال می‌شود، مانند هرکسی دیگر که بخاطر کمک به ما زندگی شان را به خطر انداخته اند."

رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد این که ترجمانان افغان نخست به کدام کشور انتقال داده خواهند شد معلومات بیشتر نداد، اما تاکید کرد که در این مورد با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بحث خواهد کرد.

آقای غنی روز گذشته در راس یک هیات بلندپایۀ دولتی به امریکا رسید و قرار است تا ساعات دیگر با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا دیدار و گفتگو کند.

اخیراً دیدبان حقوق بشر از نیروهای خارجی که در حال ترک‌کردن افغانستان اند، خواسته بود تا روند "اسکان مجدد" ترجمانان افغان را که با تهدید طالبان در این کشور روبرو اند، سرعت ببخشند.

روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد و قرار است این روند تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.

این در حالی است که دو روز پیش، اعضای کانگرس امریکا از رییس جمهور ایالات متحده خواسته اند که باید ترجمانان افغان را هر چه زودتر از افغانستان بیرون کند.

جیسن کرو، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده به تاریخ ۲۳ جون (دوم سرطان) در یک نشست خبری در مقر کانگرس گفت که اعضای هر دو مجلس کانگرس و قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تلاش دارند تا هر چه زودتر لایحه‌های پیشنهادی شان برای تسریع روند صدور ویزه ویژه مهاجرت یا (اس‌آی‌وی) تصویب و برای توشیح به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده بفرستند.

این قانونگذار امریکایی افزود که مقام‌های جزیره گوام ابراز آمادگی کرده اند که تمام افغان‌هایی که تا هنوز درخواست ویزه (اس‌آی‌وی) آنان طی مراحل نشده است، موقتاً از افغانستان به این جزیرۀ کوچک که یکی از قلمرو های ایالات متحده در اقیانوس آرام است، انتقال داده شوند.

XS
SM
MD
LG