لینک های دسترسی

Breaking News

شماری از ترجمانان افغان قبل از خروج نیروها به محل دیگر منتقل می‌شوند


ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) یکبار دیگر تاکید کرد که ده‌ها هزار افغان را که در دو دهه اخیر با قوای امریکایی مستقر در افغانستان کار کرده اند، پیش از خروج کامل نظامیان خارجی، از افغانستان بیرون خواهد کرد.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده به صدای امریکا گفت: "ما گروهی از متقاضیان ویزۀ خاص مهاجرت (SIV) را که به حیث ترجمان و همچنین افراد دیگری به ما کمک کرده اند و در معرض خطر استند، شناسایی کرده ایم. آنان و خانواده هایشان گزینه انتقال به خارج از افغانستان را قبل از تکمیلی خروج نیروهای ما در ماه سپتمبر خواهند داشت تا درخواست ویزۀ خاص مهاجرت شان طی مراحل شود. "

خانم پورتر مشخص نکرد که این گروه از ترجمانان در وهلۀ نخست به کجا اعزام خواهند شد. او گفت: "بنابر دلایل امنیتی ما تعداد، موقعیت و زمان انجام این عملیات را گفته نمی‌توانیم . "

بر اساس اظهارات قانونگذاران امریکایی، کم و بیش ۱۸ هزار شهروند افغان که در دو دهۀ گذشته به صفت ترجمان یا در دیگر بخش‌ها با نیروهای امریکایی کار کرده اند، منتظر طی مراحل اداری ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا استند.

در همین حال جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده روند طی مراحل ویزه خاص مهاجرت را تسریع کرده و اقدامات لازم را برای ارزیابی گزینه های" انتقال افراد به مکان دیگر به منظور طی مراحل ویزه" اتخاذ می‌کند.

مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده نیز روز سه شنبه پیشنهادی را تصویب کردند که براساس آن معاینات صحی متقاضیان ویزه در افغانستان معاف شده و آنان می‌توانند این معاینات را پس از ورود به ایالات متحده انجام دهند.

معاینات صحی به عنوان یکی از دلایل تاخیر جدی در روند ویزه خاص مهاجرت عنوان شده بود چون تنها یک مرکز در کابل این معاینات را انجام می‌دهد و بسیاری از متقاضیان باید در شرایط خطرناک از ولایات برای انجام معاینات صحی به کابل می‌آمدند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که از جمله ۱۸ هزار متقاضی تقریباً کار ۵۰ در صد آنان در مراحل ابتدایی قرار دارد و منتطر اقدام از جانب متقاضی می‌باشند. به عبارت دیگر ، تقریباً نه هزار نفر از این متقاضیان باید قبل از آغاز طی مراحل ویزه شان از طرف دولت ایالات متحده، اقدامی انجام دهند. حدود ۳۰ در صد در مرحله اتخاذ تصمیم و ۲۰ در صد آن منظور شده و در مرحله توزیع ویزه مهاجرتی قرار دارد.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز هفتهٔ گذشته گفت که کشورش ترجمانان افغان را که در ۲۰ سال گذشته نیروهای امریکایی را همکاری کرده اند، به حال خود رها نخواهد کرد.

آقای بایدن افزود: "آنهایی که به ما کمک کرده اند، به حال خود رها نخواهند شد… از آنها در اینجا استقبال می‌شود، مانند هرکسی دیگر که بخاطر کمک به ما زندگی شان را به خطر انداخته اند."

اخیراً دیدبان حقوق بشر نیز از نیروهای خارجی که در حال ترک‌کردن افغانستان اند، خواسته بود تا روند "اسکان مجدد" ترجمانان افغان را که با تهدید طالبان در این کشور روبرو اند، سرعت ببخشند.

روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد و قرار است این روند تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG