لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها قانونگذار امریکایی خواستار رهایی دارایی‌های افغانستان شدند


کم از کم ۴۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور امریکا از وی خواسته اند تا برای جلوگیری از "قحطی گستردۀ زودآیند" در افغانستان، زمینۀ رهایی و دسترسی به سرمایه‌های منجمد شدۀ آن کشور را فراهم کند.

این قانونگذاران امریکایی ضمن تاکید بر حمایت شان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان گفته اند که با این خواست جامعۀ بین‌المللی موافق اند که ایالات متحده از اعمال فشارهایی که سهیم فروپاشی اقتصادی افغانستان می‌شود، باید بپرهیزد.

یک روز پس از نشر این نامه، صدها نفر در شهر دست به تظاهرات زده و از ایالات متحدۀ امریکا خواستند که دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند. معترضان گفتند که این اقدام امریکا، باعث افزایش، فقر و گرسنگی در افغانستان شده است.

ملل متحد هشدار داده است که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بخش زیاد کمک‌های بین المللی که به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌شد قطع شد، ایالات متحده نیز کم و بیش ۹.۵ میلیارد دالر سرمایۀ افغانستان را که در بانک‌های فدرال امریکا ذخیره شده بود، منجمد کرد.

قانونگذاران از طرح پیشنهادی برای دسترسی به دارایی‌های افغانستان به منظور فراهم آوری مساعدت بشری پشتیبانی کرده و از حکومت آقای بایدن خواسته اند تا در زمینۀ دسترسی اضطراری مالی برای افغانستان با صندوق بین‌المللی پول کار کند.

در بخشی از این نامه آمده است: "ما به خاطر نقض جدی حقوق بشری از سوی حکومت جدید طالبان، سرکوب جامعۀ مدنی، زنان و دگرباشان جنسی متاسف هستیم. با این وجود، تعامل ایالات متحده با مسوولان بالفعل در افغانستان برای جلوگیری از آسیب بی سابقه به ده‌ها میلیون زن، کودک و غیرنظامی بی‌گناه [افغان] اساسی است."

قانونگذاران امریکایی در نامۀ شان از رییس جمهور بایدن خواسته اند تا اطمینان بدهد که سازمان‌هایی که در افغانستان فعالیت دارند، تحریم‌های ایالات متحده علیه اعضای طالبان را نقض نمی‌کنند.

این قانونگذاران امریکایی هشدار داده اند که اعمال تحریم‌های مفرط بر افغانستان خطر بروز "فاجعۀ انسانی" را در پیش داشته و سبب خواهد شد که طالبان از تعامل با ایالات متحده امتناع ورزند.

همزمان با ارسال این نامه به جو بایدن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده با سازمان‌های بین‌المللی از جمله ادارات ملل متحد و کشورها کار می‌کند تا کمک‌های بشری برای مردم افغانستان فراهم شود.

آقای پرایس گفت که تنها از ماه اگست سال روان میلادی تا حال، ایالات متحده۲۰۸ میلیون دالر کمک بشری برای افغانستان فراهم کرده است که مجموع کمک‌های امریکا را در سال روان به ۴۷۵ میلیون دالر می‌رساند. با اینحال، او در مورد رهاسازی دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان از سوی ایالات متحده تبصره‌ای نکرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند به همۀ مشکلات بشری در افغانستان رسیدگی کند و به گفتۀ وی کشورهای نزدیک و منطقه نیز برای رسیدگی به وضعیت پیش آمدۀ بشری در افغانستان دست به کار شوند.

چند روز پیشتر، گروهی از قانونگذاران هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- در کانگرس ایالات متحده از وزیر خارجه و وزیر مالیۀ حکومت آقای بایدن خواسته بودند که مساعدت‌های بشری را برای مردم افغانستان فراهم کنند. آنان سفارش کرده بودند که حکومت امریکا دسترسی ملل متحد را به سرمایه‌های منجمد شدۀ افغانستان فراهم کند.

قانونگذاران امریکایی هشدار داده اند که اگر "سرمایۀ ضروری" به نظام اقتصادی افغانستان زرق نشود، خطر فروپاشی کامل اقتصادی و بروز بحران فاجعه بار غذایی آن کشور را تهدید خواهد کرد؛ وضعیتی که به باور این سیاستمداران امریکایی منجر به بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG