لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ معاش حدود ۱۰هزار کارمند صحی افغانستان را می‌پردازد


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که قرار است معاش ماهوار حدود ۱۰هزار کارمند صحی را در این کشور پرداخت کند.

این کمیته روز سه شنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) در صفحۀ فیسبوک خود گفته است که بر اساس این تصمیم، حقوق ماهوار کارمندان ۲۳ شفاخانۀ ساحوی و ولایتی را در سراسر افغانستان می‌پردازند.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ افزوده است که این نهاد متعهد است تا به مدت شش ماه، معاش کارمندان صحی، مصارف روزمره و وسایل طبی را در شفاخانه‌های افغانستان فراهم کند.

این کمیتۀ همچنین گفته است: "مردم باید به مراقبت‌های صحی دسترسی داشته باشند و این یکی از راه‌هایی است که ما از ادامۀ کار حیاتی مراکز صحی مطمین می‌گردیم."

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست، افغانستان با بحران سخت اقتصادی مواجه شده و از چندین ماه به این‌سو، مامورین دولتی به ویژه کارمندان صحی معاش ماهانۀ خود را دریافت نکرده اند.

اخیراً ده‌ها کارمند شفاخانۀ محمد داوود خان در کابل دست به اعتراض و گفته اند که از چندین ماه به این‌سو، حقوق ماهوار شان را دریافت نکرده اند. آنان هشدار دادند که اگر به زودی حکومت طالبان معاشات شان را پرداخت نکند، وظیفۀ شان را ترک خواهند کرد.

کمیتۀ بین‌المللی سلیب سرخ در حالی از پرداخت معاشات هزاران کارمند صحی در این کشور خبر داده است که پیش از این، رییس این کمیته گفته بود که نهادهای خیریه تلاش دارند تا راهی را برای پرداخت معاشات داکترها و نرس‌ها دریابند،‌ زیرا واریز کردن پول به حساب‌های بانکی آنان ممکن نیست.

پیترماریر، رییس این کمیته افزود که سازمان‌های بشری، مشکل سقوط اقتصاد افغانستان را حل کرده نمی‌توانند و برای حل این مشکل نیاز است تا از طریق یک توافق، پول نقد بدون به رسمیت شناختن طالبان، به افغانستان وارد شود.

صلیب سرخ که از حدود ۳۰ سال به این‌سو در افغانستان فعالیت می‌کند، گفته است که پول نقد "دالر" را به افغانستان انتقال می‌دهد، به افغانی تبدیل کرده و معاش کارمندان افغان اش را می پردازد. بودجه صلیب سرخ در افغانستان برای سال ۲۰۲۲ از ۹۵ میلیون دالر به ۱۶۳ میلیون دالر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG