لینک های دسترسی

Breaking News

رای‌گیری در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا برای برکناری ترمپ 


انتظار می‌رود مجلس نمایندگان ایالات متحده امروز ۱۲ جنوری (۲۳ جدی) قطعنامه‌ای را به رای‌گیری بگذارد که بر اساس آن از مایک پنس، معاون رییس جمهور ترمپ و اعضای کابینه خواسته می‌شود که با استفاده از صلاحیت قانونی شان، دونالد ترمپ را از ریاست جمهوری برکنار کنند.

این اقدام به آقای پنس ۲۴ ساعت مهلت می‌دهد تا به این خواست مجلس نمایندگان پاسخ ارایه کند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده دیروز گفت که در حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی، "ما با فوریت عمل خواهیم کرد" زیرا این رییس جمهور آناً قانون اساسی و دموکراسی را تهدید می‌کند.

تا اکنون آقای پنس و هیچ یک از اعضای کابینهٔ رییس جمهور ترمپ اشارهٔ به حمایت از این اقدام نداشته اند.

متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده به معاون رییس جمهور و اعضای کابینهٔ او صلاحیت می‌دهد تا در صورتی که رییس جمهور توانایی پیشبرد امور را نداشته باشد، او را از قدرت برکنار کنند.

این در حالی است که پس از یورش حامیان رییس جمهور بر مقر کانگرس، دونالد ترمپ و معاون‌اش دیروز نخستین بار در قصر سفید ملاقات کردند.

یک مقام ارشد قصر سفید گفت که رییس جمهور ترمپ و معاون‌اش تصریح کردند آنانی که بر کانگرس یورش بردند و قانون شکنی کردند از امریکا نمایندگی نمی‌کنند و تعهد کردند که تا اخیر دورهٔ کاری به وظایف شان ادامه دهند.

پیش از این، آقای پنس برای رد تلاش‌های رییس جمهور جهت تغییر نتیجهٔ انتخابات ریاست جمهوری سبب خشم دونالد ترمپ شده بود.

خانم پلوسی در نامه‌ای به همکاران دموکرات‌اش نوشته است که اگر مایک پنس، معاون رییس جمهور در مدت ۲۴ ساعت به این خواست آنان پاسخ ارایه نکرد، مجلس نمایندگان روند استیضاح رییس جمهور ترمپ را آغاز خواهد کرد.

در سند اتهامات استیضاح دونالد ترمپ که دیروز معرفی شد گفته شده است که اگر به دونالد ترمپ اجازه داده شود که به کارش ادامه دهد، او نشان داده است که منحیث یک تهدید به امنیت ملی، دموکراسی و قانون اساسی باقی خواهد ماند.

در این سند چهار صفحه‌ای آمده است که آقای ترمپ اتهام وارد کرده است که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و بر مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا فشار وارد کرده است و ضمناً‌ حامیانش را ترغیب کرده است که به سوی مقر کانگرس راهپیمایی کنند و قانونگذاران را زیر فشار بگیرند تا نتیجهٔ انتخابات را تغییر دهند.

تا اکنون ۲۱۸ نمایندهٔ مجلس از حزب دموکرات این سند را امضا کرده اند که اکثریت مجلس ۴۳۵ عضوی را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که هیج عضو جمهوریخواه مجلس این سند را امضا نکرده است.

در صورت تصویب، این دومین بار خواهد بود که رییس جمهور ترمپ از سوی مجلس نمایندگان استیضاح می‌شود.

XS
SM
MD
LG