لینک های دسترسی

Breaking News

آیا ترمپ در آخرین هفتۀ ریاست جمهوری اش استیضاح خواهد شد؟ 


طرح دموکرات‌ها برای استیضاح فوری دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده پس از آن حمایت کسب کرد که یکی از جمهوری‌خواهان بلند پایه گفت رییس جمهور تخلفات "قابل استیضاح" را مرتکب شده است.

پت تامی، سناتور جمهور‌یخواه گفته است که نقش رییس جمهور ترمپ در یورش حامیان‌اش بر مقر کانگرس یک عمل قابل توبیخ است، اما او مشخص نساخت که به طرفداری از برکناری آقای ترمپ رای خواهد داد یا خیر.

این سناتور جمهوریخواه در صحبت با شبکهٔ فاکس نیوز در مورد اینکه دموکرات‌ها چه اتهاماتی را برای استیضاح رییس جمهور به مجلس سنا خواهند فرستاد، ابراز بی اطلاعی اما از سیاسی شدن این روند در مجلس نمایندگان ابراز نگرانی کرد.

اگر دموکرات‌ها، که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، اتهامات استیضاح را تصویب و گسیل کنند، محاکمه‌ای علیه رییس جمهور ترمپ در مجلس سنا برگزار خواهد شد.

این در حالی است که ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا هفتهٔ گذشته به همکاران دموکرات‌اش نامه فرستاد و مجدداً تصریح کرد که رییس جمهور باید حسابده قرار داده شود، اما او خواهان رای گیری برای استیضاح آقای ترمپ نشد.

خانم پلوسی گفت: "این کاملاً ضروری است که مرتکبین هجوم بر دموکراسی ما حسابده قرار داده شوند. این باید مشخص شود که این بی‌حرمتی توسط رییس جمهور تحریک شده بود."

دیوید سیسیلین، یکی از رهبران دموکرات مجلس نمایندگان که مسوده اتهامات استیضاح رییس جمهور را آماده کرده، گفته است که ۱۸۵ نمایندهٔ دموکرات از این سند اعلام حمایت کرده اند، اما جمهوری‌خواهان در میان آنان وجود ندارد.

قانونگذاران دموکرات می‌خواهند که فردا ۱۱ جنوری (۲۲ جدی) اتهامات استیضاح رییس جمهور را معرفی کنند. اگر دموکرات‌ها از آن طرفداری کنند، احتمال دارد به روز چهارشنبه در این خصوص رای گیری صورت گیرد؛ درست یک هفته پیش از این که جو بایدن منحیث رییس جمهور جدید ایالات متحده حلف وفاداری یاد کند.

در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، این سند به مجلس سنا ارسال شده و محکمهٔ در آنجا دایر خواهد شد. سناتوران در این روند منحیث هیات منصفه عمل خواهند کرد و تصمیم خواهند گرفت که آیا رییس جمهور ترمپ تبریه یا محکوم شود.

اگر آقای ترمپ محکوم شود، از ریاست جمهوری برکنار شده و معاون‌اش مایک پنس منحیث رییس جمهور حلف وفا داری یاد خواهد کرد.

با آنهم، مجلس سنا اگر به سرعت عمل کند، روند محکمه به تاریخ ۲۰ جنوری آغاز خواهد شد؛ روزی که رییس جمهور منتخب، جو بایدن حلف وفاداری یاد می‌کند.

هزاران نفر از طرفداران دونالد ترمپ هفتهٔ گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به مقر کانگرس امریکا داخل شدند که در این جریان پنج نفر جان باختند.

پیش از این، آقای ترمپ از حامیان‌اش خواسته بود تا به سوی کانگرس ایالات متحده راه‌پیمایی کنند؛ جاییکه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری رسماً تایید می‌شد.

با آنهم، یک روز پس از این واقعه، دونالد ترمپ با نشر ویدیویی اقدامات حامیان‌اش را تقبیح کرد و گفت که از خشونت، بی قانونی و بی نظمی آنان خشمگین شده است.

XS
SM
MD
LG