لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی: ترمپ باید از قدرت برکنار شود  


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌گوید که نمایندگان این مجلس امروز ۱۱ جنوری (۲۲ جدی) با معرفی طرحی از کابینهٔ دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور ایالات متحده خواهند خواست تا او را از قدرت برکنار کند.

خانم پلوسی در نامه‌ای به همکاران دموکرات‌اش نوشته است که اگر مایک پنس، معاون رییس جمهور در مدت ۲۴ ساعت به این خواست آنان پاسخ ارایه نکرد، مجلس نمایندگان روند استیضاح رییس جمهور ترمپ را آغاز خواهد کرد.

او گفته است که در حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی، "ما با فوریت عمل خواهیم کرد" زیرا این رییس جمهور آناً قانون اساسی و دموکراسی را تهدید می‌کند.

تلاش‌ها برای برکناری دونالد ترمپ از ریاست جمهوری در روز های اخیر کاری‌اش در حالی صورت می‌گیرد که تقاضاها جهت حسابده قرار دادن وی برای هرج و مرجی که به روز چهارشنبه در مقر کانگرس امریکا از سوی حامیان او برپا شد، افزایش یافته است؛ رویدادی که در آن پنج نفر جان باختند.

الهان عمر، عضو کانگرس امریکا که از منتقدین آقای ترمپ بوده است گفت که امروز دو اتهام را علیه آقای ترمپ معرفی خواهد کرد؛ "استفاده از صلاحیت وظیفوی" برای تغییر نتیجهٔ انتخابات در ایالت جورجیا و "تحریک کردن خشونت برای سازماندهی کودتا" علیه کشور با یورش بر مقر کانگرس.

تا اکنون، قصر سفید و رییس جمهور به این اقدام خانم پلوسی واکنش نشان نداده اند.

روند استیضاح

در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، اتهامات استیضاح به مجلس سنا ارسال شده و محکمه‌ای در آنجا دایر خواهد شد. سناتوران در این روند منحیث هیات منصفه عمل خواهند کرد و تصمیم خواهند گرفت که آیا رییس جمهور ترمپ تبریه یا محکوم شود.

اگر آقای ترمپ محکوم شود، از ریاست جمهوری برکنار شده و معاون‌اش مایک پنس منحیث رییس جمهور حلف وفا داری یاد خواهد کرد.

با آنهم، مجلس سنا اگر به سرعت عمل کند، روند محکمه به تاریخ ۲۰ جنوری آغاز خواهد شد؛ روزی که رییس جمهور منتخب، جو بایدن حلف وفاداری یاد می‌کند.

هزاران نفر هفتهٔ گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا پس از آن به مقر کانگرس امریکا داخل شدند که آقای ترمپ از حامیان‌اش خواست به سوی کانگرس ایالات متحده راه‌پیمایی کنند؛ جاییکه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری رسماً تایید می‌شد.

با آنهم، یک روز پس از این واقعه، دونالد ترمپ با نشر ویدیویی اقدامات حامیان‌اش را تقبیح کرد و گفت که از خشونت، بی قانونی و بی نظمی آنان خشمگین شده است.

XS
SM
MD
LG